De kwaliteitsillusie

25 juni 2016 - Presentatie professor Jan Kremer tijdens het VvAA-congres Zelf aan het Roer op 22 juni 2016.

Niemand is tegen kwaliteit, iedereen wil voor zijn of haar patiënten de goede dingen goed doen. Op basis van het idee om kwaliteit te meten en vervolgens te verbeteren, is een hele kwaliteitsindustrie ontstaan met eigen jargon en tools.

Maar de eerste barsten in het systeem worden zichtbaar. Zorgverleners hebben het gevoel geen eigenaar meer te zijn van hun eigen vak en patiënten voelen dat hun persoonlijke verhaal onvoldoende wordt meegenomen.

Wat is kwaliteit eigenlijk en hoe moeten we ermee verder? Bestaat kwaliteit wel of is het een illusie? Tijdens zijn presentatie op het VvAA-congres Zelf aan het Roer ging Jan Kremer in op deze vragen door middel van twee persoonlijke verhalen: ‘De Odyssee van een dokter’ en ‘In de spreekkamer van de filosoof’. 

Kwaliteit blijkt een dynamisch concept te zijn met een enorme morele en persoonlijke lading. Eigenlijk is kwaliteit een ontdekkingsreis zonder duidelijke eindbestemming. Om niet als nihilist weggezet te worden, eindigde Kremer met een TravelKit van 10 onderdelen, die iedere zorgverlener bij zich kan dragen op deze ontdekkingsreis naar betere kwaliteit. 

> Download de presentatie