Persbericht

(Online) themamagazine over klachten en claims

16 december 2020
Leestijd 1 min

Met trots presenteren wij u het online themamagazine 'Betrokken' over het omgaan met, en het voorkomen van, klachten en claims in de zorg.

Betrokken zorgverleners

In artikelen, podcasts en video’s spreken zorgverleners openhartig over zaken die anders liepen dan gewenst en over de persoonlijke impact die dat kan hebben. Zo vertellen 3 huisartsen over hun ervaring met een uitgebreide euthanasietoetsing, een dierenarts maakte een tuchtzaak mee en een tandarts deelt de lessen van (bijna-)incidenten.

Magazine betrokken

Betrokken deskundigen

Deze persoonlijke verhalen worden afgewisseld met praktische informatie en tips van ervaren VvAA-deskundigen. Zij staan zorgverleners financieel, praktisch, juridisch en mentaal bij. In het magazine geven zij onder andere informatie over hoe om te gaan met (nieuwe) wetgeving die de behandelrelatie met de patiënt kan beïnvloeden, preventieve maatregelen en over wat zorgverleners moeten regelen als ze te maken krijgen met een klacht of claim.

Betrokken verzekeren

VvAA blijft zich zonder winstoogmerk inzetten voor het duurzaam verzekeren van beroepsaansprakelijkheid en rechtsbijstand. Dan zijn zorgverleners en patiënten beschermd als het onverhoopt (bijna) misgaat. Ook blijven we verhalen van zorgverleners en analyses van klacht- en claimdata delen. Zo kunnen we u op onze manier ook ondersteunen bij het continu verbeteren van de kwaliteit van zorg.

Magazine Klachten en claims

Lees en bekijk alle verhalen uit het online magazine 'Betrokken', over het omgaan met, en het voorkomen van, klachten en claims in de zorg.

Bekijk het magazine

Meer lezen?

7 maart 2024
Leestijd 3 min

Do's en don'ts bij ontevreden patiënten

In de praktijk kunt u te maken krijgen met een ontevreden patiënt. Het is belangrijk om hier goed op te reageren en de juiste stappen te nemen.

patiënt en huisarts in gesprek
29 november 2023
Leestijd 3 min

Een ontevreden patiënt, wat nu?

Wat doet u wanneer u te maken krijgt met een klacht of claim van een ontevreden patiënt? En hoe kunt u hier het beste mee omgaan?

Huisarts geeft uitleg aan patiënt
1 november 2023
Leestijd 4 min

Opzeggen behandelrelatie want patiënt werkt niet mee, wat nu?

Stel, u wilt de behandelrelatie opzeggen want de patiënt werkt niet mee. Wat kunt u als zorgverlener doen?

4 oktober 2023
Leestijd 3 min

Calamiteitenrapport indienen verplicht in een tuchtzaak?

Moet u verplicht een calamiteitenrapport indienen in een tuchtzaak? Een (kritische) analyse van VvAA.

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen