Online: hoe onderscheid je trends van hypes?

“Ik heb een antwoordapparaat, dus waarom zou ik een mobiele telefoon nodig hebben? En als ik onderweg pech krijg, is er altijd wel een boer in de buurt.”

   

Dit lijkt nu onvoorstelbaar, maar in 1999, vlak voor het gebruik van mobiele telefonie exponentieel groeide, zag niemand de meerwaarde van het hebben van een mobiele telefoon. Nu weten we niet beter dan dat we alles vanaf onze mobiele telefoon kunnen regelen en is bellen allang niet meer het hoofddoel.

Hoe bepaalt u of iets een kortstondige hype is of een trend die doorzet?
Hoe maakt u onderscheid tussen hype en trend én onderscheidt u zich met de juiste trends? Een eenduidig antwoord is er niet. Wel kunnen we leren van het verleden.

1. Toename gebruik mobiel internet

Steeds vaker regelen mensen hun zaken onderweg, vanaf hun tablet of mobiel. Van betaald parkeren bij u in de straat tot het aanvragen van herhaalrecepten bij de apotheek. Websites zijn om deze reden steeds vaker responsive* of organisaties bouwen een eigen app voor het uitvoeren van veelvoorkomende taken.

  • Zorg dat uw website responsive is, zodat uw website voor het groeiend aantal mobiele gebruikers vindbaar en leesbaar blijft. 
2. Toename gebruik social media
Social media is een trend die doorzet. Het is een manier van digitaal informatie delen binnen een groep. Dit concept wordt steeds volwassener maar – let op! – de kanalen passen zich aan.

Sociaalnetwerksite Hyves had in 2010 nog tien miljoen gebruikers. Niemand die toen voorzag dat het netwerk in 2013 zou worden opgeheven. Hoewel social media duidelijk ‘here to stay’ zijn, zijn de kanalen dat niet (per se).

  • Bedenk wie uw doelgroep is, wat u wilt bereiken en het belangrijkste: wat bij ú past. Niet elk kanaal is geschikt voor elke boodschap. 
Geef een kanaal de tijd om te groeien (volgers) maar houd ook vooral niet te lang vast als u merkt dat het niet bij u of uw doelgroep past. Ga ook niet op alle kanalen zitten. Dan komt u waarschijnlijk niet meer aan werken toe. 

3. Sta open voor nieuwe ontwikkelingen, want die komen zeker!
Het filmpje toont niet zozeer aan dat mobiele telefonie gegroeid is, als wel dat niemand nog weet wat de toekomst brengen gaat. Technologie en trend gaan niet altijd hand in hand, bewijst Twitter. Het versturen van korte berichten bestond al lang voordat het grote publiek het omarmde.

  • Volg ontwikkelingen met een gezonde dosis nieuwsgierigheid én kritische blik. Wat nu nog vreemd lijkt, kan binnen een andere context of bij een ander publiek wel aanslaan. Blijf vooral bij uzelf en bij hoe u de techniek voor u kunt laten werken. 
  • Kijk eens op MobileDoctors: het platform van VvAA waarop zorgvernieuwers op gebied van innovatie, communicatie en digitalisering hun verhalen delen. 

*Responsive website: een website die te gebruiken is vanaf verschillende apparaten met verschillende schermgrootten. Bijvoorbeeld een tv, desktop, tablet of mobiel, maar ook de nieuwe generatie watches en glasses.


Website zorgprofessional
7 tips voor een klantvriendelijke website

Een goede website is essentieel voor iedere zorgprofessional en zorginstelling. 

Een nieuwe website?
De bezoekers van uw site verwachten meer en de huidige generatie systemen kan meer. Wij kijken bij klanten of hun huidige systeem en website toegerust is voor de nieuwe eisen.
Proeftijd, wanneer gelden welke regels
Contract Proeftijd

Sinds 1 juli 2015 gelden nieuwe regels voor het ontslagrecht. In de artikelen van onze experts leest u de antwoorden op de meest gestelde vragen van uw vakgenoten.

Tips presenteer uzelf tijdens bijeenkomsten
Presenteer uzelf optimaal

Presenteren voor publiek is een vak apart. Een vak dat u met gerichte oefeningen kunt leren!