Help, mijn telefoonlijn is gekaapt!

03 oktober 2017 - Het overkomt helaas meerdere leden dat zij ineens, zonder het te weten, bellen via een andere telecomaanbieder. Na één telefoontje zit u ongewild vast aan een telefoonabonnement bij een andere aanbieder. Wat kunt u hier tegen doen?

U, of een van uw medewerkers, wordt gebeld en krijgt telefonisch een aanbieding voor een goedkoper abonnement. Door simpelweg met ja te antwoorden op de vragen die u worden gesteld, kunt u al vastzitten aan een overeenkomst. Zonder dat u dat wilde én zonder dat u uw handtekening heeft gezet.


Slamming

Slamming of lijnkaping is het ongewenst overnemen van het telefoonabonnement van een klant (zakelijk of privé) door een andere telecomaanbieder. VvAA Rechtsbijstand ontvangt helaas vele zaken van verzekerden die slachtoffer zijn geworden van slamming. Deze klanten hebben telefonisch een aanbieding gekregen en zij hebben zelf, of een medewerker, ingestemd door een aantal keer ja te zeggen. 

De nieuwe telecomaanbieder voert op slinkse wijze een gesprek. Het lijkt alsof zij gegevens willen controleren waardoor u met ja antwoord, maar feitelijk stemt u in met een overeenkomst. U komt daar pas later achter, namelijk op het moment dat u een factuur ontvangt van de nieuwe telecomaanbieder of als u een afscheidsbrief krijgt van uw oude aanbieder.


Wetgeving

Consumenten zijn inmiddels beschermd door wetgeving voor deze handelswijze. Zij moeten namelijk schriftelijk bevestigen dat ze een overeenkomst zijn aangegaan. Voor het MKB gelden deze regels helaas niet. Daar is een wetswijziging voor nodig.


Voorkomen

Als u wordt gebeld met een aanbieding, die te mooi lijkt om waar te zijn, moeten alle bellen bij u gaan rinkelen. Vraag met welke partij u te maken heeft. Is het daadwerkelijk een medewerker van een telecomaanbieder? Of is het iemand die zogenaamd via die telecomaanbieder belt? Als u het gevoel heeft dat het niet klopt, geef dan aan dat u geen interesse heeft en verbreek de verbinding. 

Heeft u wel interesse in het voorstel? Zeg dan nadrukkelijk dat u een schriftelijk voorstel wilt ontvangen. Lees zo’n voorstel goed door en let op dat er geen addertje onder het gras zit. Het komt nl. voor dat als u niet reageert op het voorstel u vervolgens toch wordt overgezet naar de nieuwe aanbieder.


Is uw lijn al gekaapt?

Stuur dan direct een brief naar de nieuwe aanbieder dat u herstel eist van uw aansluiting bij uw oude aanbieder. Zeg voor de zekerheid de overeenkomst op en geef aan dat hij onder dwaling en bedrog tot stand is gekomen. Een voorbeeldbrief vindt u hier

Neem ook contact op met uw oude aanbieder en dien een klacht in. Uw oude telecomaanbieder zal de klacht doorgeven aan de nieuwe aanbieder.

Komt u er niet uit en heeft u een rechtsbijstandsverzekering, meldt dan de zaak bij ons aan zodat wij u kunnen helpen.  


Over de auteur

Juriste Fieke Smeets | VvAA

Fieke Smeets

Ik ben uw betrokken jurist die hart heeft voor de klant


Mijn expertises: 

Huurrecht

VvE-recht

Bestuursrecht

Algemeen verbintenissenrecht


linkedin vvaa  Bekijk mijn profiel

Neem contact op met VvAA  06 - 13 28 92 02

contactformulier  Stuur uw bericht