Geld incasseren na lange vertraging door technisch mankement aan vliegtuig? Dat kan zeker

Ook weleens lang moeten wachten, omdat uw vliegtuig vanwege een technisch mankement niet kon vertrekken? Vermoedelijk leverde dat een aardige dosis ergernis op, én gemiste afspraken in uw agenda. Tijd is geld. Als uw vlucht is geannuleerd wegens een technisch mankement, hebt u dan wel of geen recht op een financiële vergoeding?

Passagiers die te maken krijgen met het annuleren van een vlucht wegens een technisch mankement aan het vliegtuig hebben in beginsel recht op compensatie. Dat volgt uit een beslissing van het Europees Hof van Justitie (hierna: het Hof) in een zaak die een passagier aanspande tegen KLM. Zijn vlucht vanuit Ecuador naar Amsterdam werd geannuleerd en hij had maar liefst 29 uur vertraging.

Technisch mankement is geen overmacht

KLM weigerde compensatie te betalen. Volgens de luchtvaartmaatschappij was de vertraging in deze zaak te wijten aan buitengewone omstandigheden. Er waren immers 2 onderdelen voortijdig defect geraakt. De vervangende onderdelen werden vanuit Amsterdam naar Ecuador gevlogen en vervolgens gemonteerd in het defecte vliegtuig. Case closed.

Ook voor andere luchtvaartmaatschappijen was het tot voor kort een uitgemaakte zaak dat bij technische mankementen sprake was van buitengewone omstandigheden en compensatie daarom niet aan de orde was.

Het Hof dacht daar heel anders over: luchtvaartmaatschappijen moeten met dit soort onverwachte technische problemen rekening houden. Er is dan ook geen sprake van een buitengewone omstandigheid. Zelfs niet als het mankement zich totaal onverwacht voordoet, het niet voorkomt uit gebrekkig onderhoud en er tijdens het reguliere onderhoud nog geen enkele aanwijzing voor te vinden was. KLM zal de reiziger dan ook financieel moeten compenseren voor de annulering en de vliegvertraging.

Claim indienen: hoe lang kan dat?

Deze uitspraak is voor veel Nederlanders een uitnodiging alsnog een claim in te dienen als zij geen geen compensatie hebben gekregen na vertraging door een technisch mankement. In Nederland moet u een claim binnen 2 jaar na de vlucht aan de kantonrechter voorleggen. Woont u in een ander land dan waar de luchtvaartmaatschappij gevestigd is, dan kunt u uw klacht laten behandelen via de Europese procedure voor geringe vorderingen (Small Claims Procedure). Binnen welke termijn u de vordering moet indienen, is afhankelijk van plaatselijke wetgeving in het land waar de rechtbank gevestigd is.

Wat krijgt u terug?

De vergoeding bij annulering van de vlucht varieert van € 125,- tot € 600,-. Het exacte bedrag hangt af van de duur van de vertraging bij aankomst en van de afstand van de vlucht. De vergoeding bij vertraging van de vlucht ligt tussen de € 250,- en € 600,- De teller begint te lopen bij een vertraging van meer dan 3 uur. Het is al met al de moeite waard nog eens terug te kijken naar het onheil dat u is overkomen. Misschien gaat de ergernis van toen u nu wel geld opleveren.

Wij helpen u graag verder

Bent u VvAA-lid en hebt u een vraag over dit onderwerp? De juristen van de Juridische helpdesk staan u kosteloos bij met telefonisch advies. De helpdesk is bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 17:30 uur via 030 247 49 99. Houd uw lidmaatschapsnummer bij de hand.

Over de auteur

Juriste Baukje Dijkstra | VvAA

Baukje Dijkstra

Hoofd, hart én handen


Mijn expertise:

Algemeen verbintenissenrecht

Contractenrecht

Coaching


linkedin vvaa  Bekijk mijn profiel

Neem contact op met VvAA  06 - 12 74 38 61

contactformulier  Stuur uw bericht