Inloggen

Fysiotherapeut over klachten voorkomen

Hoe gaan zorgverleners om met klachten (voorkomen)? Dat vertellen een fysiotherapeut, tandarts, verloskundige en dierenarts in het online magazine Betrokken. Lees hier het verhaal van kinderfysiotherapeut Sophie Prinsen.

“Als kinderfysiotherapeut heb ik niet alleen te maken met kinderen, maar ook met ouders. Ouders die vanzelfsprekend bezorgd zijn om het kind dat ze je toevertrouwen. Toch heb ik gelukkig geen klacht gehad. Hoe dat komt? Ik denk door een mix aan factoren. Allereerst is mijn uitgangspunt dat ik iedereen serieus neem. In mijn praktijk komen kinderen met uiteenlopende problematiek. Van kinderen die een aantal letters niet helemaal goed leesbaar kunnen schrijven tot kankerpatiëntjes.

Ouders die tegen me zeggen ‘jij zult wel denken, gaan ze hiermee naar een fysiotherapeut?’ stel ik altijd gerust. Elke hulpvraag telt. Verder hecht ik veel waarde aan open en eerlijke communicatie. Nooit valse verwachtingen scheppen. Dingen bespreekbaar maken, ook als ze ingewikkeld zijn. Denk aan het vermoeden van een ernstige aandoening waarvoor nader onderzoek noodzakelijk is, zoals een aangeboren afwijking. Of problematiek die niet primair mijn expertise is, maar bijvoorbeeld voortkomt uit een concentratieprobleem of opvoedkundige kwestie. ‘Schoenmaker blijf bij je leest’ geldt juist dan, zorgvuldige uitleg en advies waar ze wel terecht kunnen met hun vraag is ook helpend.

Ik wil zo helder mogelijk zijn, met groot respect voor de bezorgdheid van ouders. Mijn afwegingen bespreek ik met hen net als het behandelplan. En als ik iemand ken vanuit mijn multidisciplinair netwerk die het probleem beter of sneller kan aanpakken, dan verwijs ik in overleg met de ouders daarnaar door.

Wat ook helpt, is dat mijn praktijk in een dorp gevestigd is. De mensen kennen elkaar, lijnen met scholen en andere verwijzers zijn korter, samenwerking laagdrempelig. Ik kom op alle basisscholen en bij sportverenigingen. Ik ken dus de leerkrachten, de voetbaltrainers, de zwemleraren – noem maar op. Heeft een kind bijvoorbeeld problemen met zwemmen? Dan kom ik gewoon even langs bij de zwemles voor een observatie, ook al hoort dat niet officieel tot mijn takenpakket. Het is dan in het belang van het kind en zijn hulpvraag en ouders waarderen dat.”
Magazine Klachten en claims
Lees en bekijk alle verhalen uit het online magazine 'Betrokken', over het omgaan met, en het voorkomen van, klachten en claims in de zorg.