Diakonessenhuis schrapt 15 van 22 checklists

30 augustus 2018 - Het Diakonessenhuis is druk bezig de administratielast op de werkvloer terug te dringen. Deze zomer schrapte het ziekenhuis 15 van de 22 operatiechecklists. Chirurg Suresh Nagesser en projectleider Mariëlle Lensen vertellen in deze video over de noodzaak en de aanpak. 


Afgelopen jaar schrapte het Diakonessenhuis al 100 kwaliteitsindicatoren. Deze zomer bespraken alle betrokkenen, van chirurg tot ICT'er, de operatiechecklists. Het aantal van zeven noodzakelijke checklists, vereist door de Inspectie van de Gezondheidszorg, was inmiddels uitgegroeid tot 22. Dit kostte veel aandacht en tijd, wat voor de nodige onvrede onder het personeel zorgde.  

Trechter van Verdunning

Tijdens een schrapsessie werden maar liefst 15 checklists geëlimineerd met behulp van de Trechter van Verdunning. Dit is een meetlat die helpt om noodzaak, werking en doelmatigheid van bestaande en nieuwe maatregelen te bepalen.

Eigen verantwoordelijkheid

Belangrijk uitgangspunt van het Diakonessenhuis bij het schrappen, vormt het vertrouwen in de eigen verantwoordelijkheid van de professionals. Mariëlle Lensen: "Zaken als 'Is het bed opgeladen?' of 'Heeft de patiënt uitgeplast?' zijn belangrijk, maar hoef je niet steeds af te vinken. Je hebt al weinig tijd, dus wil je die tijd besteden aan wat echt belangrijk is."