Inloggen

Hoe constructieve feedback een samenwerking versterkt 

24 maart 2021 - Wanneer gaf u uw collega's voor het laatst een compliment of sprak u iemand aan op een verbeterpunt? En waarom is feedback geven belangrijk, ook al moet u soms een drempel over? Mascha de Ridder traint en coacht al jaren zorgverleners. Zij vertelt hoe constructieve feedback de samenwerking versterkt.

Een van de lastigste aspecten van samenwerking is elkaar aanspreken. Je wilt een goed resultaat neerzetten en tegelijk de persoonlijke relatie goed houden. Maar hoe en wanneer spreek je iemand aan? Wat doe je bij tegenwind? En wat als iemand zich weinig tot niets aantrekt van de feedback? De grens tussen persoonlijke feedback en een persoonlijke aanval is dun, zéker voor de ontvanger.

    De spelregels voor feedback zijn vrij eenvoudig:

  • Niet op de persoon, maar op diens veranderbare gedrag en de gevolgen daarvan
  • Gericht op verbeteren, niet op afrekenen
  • Op een rustig moment
  • Gericht op de toekomst, niet op het verleden
  • Niet oordelen, maar feitelijk benoemen
Tekst gaat verder onder het voorbeeld
Voorbeeld: feedback aan een leidinggevende of opleider

Het blijft een uitdaging: feedback geven aan iemand die invloed kan uitoefenen op uw loopbaan, zoals een opleider of leidinggevende.

Stel, u wordt tijdens een overdracht vaak in de rede gevallen en dat maakt u onzeker. Wat dan kan helpen, is een 'fast forward': vertel niet wat misging bij de vorige overdracht, maar wat u wenst bij de volgende. 

Voorbeeld aios: "Ik merk dat ik best zenuwachtig ben bij de overdracht en dat het mij helpt als ik in één keer mijn verhaal kan doen, zodat ik volledig ben. Vind je het goed om vragen achteraf te stellen?"

Zo kan de ander ook actief iets doen en voelt deze zich niet aangesproken op gedrag uit het verleden zonder daar iets aan te kunnen veranderen.

Gelukkig hoeft feedback dus niet altijd te gaan over gedrag dat u veranderd wilt zien. Sterker nog: er schuilt een enorme kracht in bevestigende feedback over dat wat iemand juist goed doet.

Complimenten: de ruggengraat van samenwerking
Stel, u moet kiezen: werkt u dan liever samen met een collega die u een gevoel van vertrouwen geeft? Of met een collega die vooral kritiek heeft op uw functioneren? Grote kans dat u voor de eerste optie gaat. Om goed samen te werken, is vertrouwen nodig. En vertrouwen ontstaat onder andere door wederzijdse waardering. Hoe u weet of iemand u waardeert? Omdat diegene dat zégt. En zeg nou zelf: we worden allemaal blij van een schouderklopje. Maar alleen gemeend én niet al te overdreven. Onoprechte complimenten, daar prikken we zo doorheen.

Het voordeel van complimenteren is niet alleen dat je vertrouwen opbouwt. Het maakt het ook gemakkelijker om de ander aan te spreken op gedrag dat u minder goed bevalt. Uw collega weet immers al dat u hem respecteert en dat uw feedback niet onaardig bedoeld is. Met andere woorden: jullie kunnen wel een potje bij elkaar breken. Aanspreken wordt makkelijker. En niet geheel onbelangrijk: we worden er met z’n allen gelukkiger van!

Authentiek en passend
Dus: bedank, of zeg iets vriendelijks, meteen als een compliment in u opkomt. Authentiek én passend bij uw rol. Als leidinggevende is het belangrijk dat u erkent welk werk is verzet. ‘Wat fijn dat het jullie toch is gelukt, ondanks het hectische spreekuur.’

Als collega is het fijn aangesproken te worden op de kwaliteiten die collegialiteit onderstrepen: er voor elkaar zijn. Zo voelen mensen zich gezien, gewaardeerd en geaccepteerd. En wie weet, hoeft u dan wat minder aan te spreken op negatief gedrag.

Mascha de Ridder is trainer bij VvAA en heeft jarenlange ervaring in het opleiden, coachen en trainen van zorgverleners. Zij is ook een van de trainers van onze opleiding ’Management in de zorg’. Dit thema komt daar herhaaldelijk aan bod. De opleiding 'Management in de zorg' kunt u 10 mei 2021 ook online volgen.