Bezield uw praktijk managen: twee rollen

Een praktijk managen vraagt nogal wat. Toen ik zelf als interim-manager in een praktijk werkte, viel het mij op hoe onpraktisch zaken soms zijn geregeld. Overlegstructuren of het ontbreken van ‘to do-mapjes’. Maar dat is ook niet zo gek, want zorgverleners zijn opgeleid om zorg te verlenen. Ze hebben geen managementopleiding gedaan om een praktijk te runnen. Dat geldt niet alleen voor de zorgverleners zelf; ook voor hun ondersteuners en assistenten.

Overigens hoeft dat niet altijd een probleem te zijn. Zoiets kan heel lang heel goed werken. Maar als een praktijk groeit of er zijn lastige vraagstukken, dan kan het een issue worden. Het is dan voor zorgverleners niet meer te doen om die twee rollen te combineren: zorg verlenen en een praktijk managen.

Managen, een vak apart

Managen betekent mensen aansturen, onderhandelen over contracten, de financiën beheren en besluiten nemen. En veel zorgverleners vinden dat lastig. Omdat het managen niet altijd even consequent gebeurt, kan dat conflicten in de hand werken. Een praktijk managen gaat ook over strategie, zoals: waar wil je met een praktijk naartoe? En financiën: nieuwbouw of niet? Iemand aannemen of niet? Fuseren of niet? Dat brengt een enorme druk met zich mee. Veelal weten zorgverleners niet wat ze met dergelijke vraagstukken aan moeten met als gevolg dat besluiten niet of te laat worden genomen.. Dat kan tot heel vervelende situaties leiden.

Het kan zorgverleners het gevoel geven dat ze er alleen voor staan. Dat is niet zo. Sowieso bent u niet de enige; hier lopen zo veel mensen tegenaan. En u hoeft het niet allemaal alleen te doen. De kennis om een praktijk te runnen, hebben wij als VvAA namelijk wél. We brengen die kennis mee. En we hebben een arsenaal aan hulpmiddelen. We kunnen zorgverleners helpen zich te ontwikkelen. En als werkzaamheden erg omvangrijk en complex zijn, kunnen we een (interim-)manager plaatsen.

Wat kan een interim-manager betekenen?

Bij een van mijn interim-opdrachten moest het huurcontract worden verlengd. Wat het complexer maakte, is dat er ook ruimte werd onderverhuurd. Veel zorgverleners vinden het lastig dat de verhuurder onderhandelt, maar ook lastig om zelf met de onderhuurder te onderhandelen. Het fijne van een interimmer is: die komt en gaat ook weer. Zij kunnen problemen oplossen zonder al teveel rekening te houden met langetermijnrelaties.

Het is niet zo dat er meteen iemand fulltime bij u komt zitten. Stel, u hebt als fysiotherapeut acht man in dienst. Dan hebt u ook wel eens behoefte aan een sparringpartner. Om gewoon eens even een boom op te zetten. Dan houden we een spiegel voor. Dat is wat namelijk wat veel zorgverleners missen. Vaak is dat voldoende.

Wat ook meespeelt is de opluchting; de zorgen die ze kwijt zijn. Daardoor kunnen zorgprofessionals weer doen waar ze goed in zijn: zorg verlenen. Ik zou zorgverleners dan ook willen oproepen: bel ons gewoon en bespreek uw situatie. Daarna bepaalt u of onze hulp iets voor u is. Maar blijf er vooral niet mee rondlopen, dat is zonde van uw werkplezier. 


Over de Auteur

Nicolle van RossumNicolle van Rossum
Manager Advies & Diensten bij VvAA voor bedrijfskundig-, fiscaal-, financieel- en verzekeringsadvies