5 Adviezen voor leidinggevenden


Doet u het leidinggeven er 'gewoon' bij? Dan is de uitdaging vaak om een goede balans te creëren tussen prettig samenwerken en duidelijk aansturen. De leergang Praktisch Leidinggeven staat (para)medici hier in bij. Wilt u na alvast aan de slag met uw vaardigheden als leidinggevende? Deze vijf praktische adviezen helpen u op weg:

1. Wees glashelder en concreet in uw verwachtingen

Zo weten uw medewerkers wat u van hen verwacht. 

Vraag bijvoorbeeld niet: ‘Zou je dat willen uitzoeken?’, maar: ‘Ik zou dat graag voor het einde van de ochtend willen hebben’.

2. Duidelijk zijn, maakt u niet onaardig

Wanneer u duidelijk bent, vinden uw medewerkers u daardoor niet minder aardig. 

U wilt bijvoorbeeld dat de wachtkamer opgeruimd is. U kunt dat heel vriendelijk verzoeken. Beter is om dat duidelijk aan te geven: ‘Beste Jan en Willemien, graag de wachtkamer opruimen voordat de eerste patiënten binnenkomen’.

3. Bevestig uw medewerkers ook positief

Ambitie is goed. Daarom spoort u uw medewerkers aan om bepaalde zaken nog beter te doen. Vergeet daarbij niet dat zij ook aandacht willen als collega. Dat doet u al heel eenvoudig door bijvoorbeeld oprecht geïnteresseerd te zijn in het wel en wee van uw medewerkers.

4. Stuur uw medewerkers aan op een manier die bij hen past

Uw medewerkers zijn vakvolwassen en hebben daarin ieder hun eigen manier van functioneren. Zo heeft de ene medewerker vrijheid en ruimte nodig, terwijl de andere juist behoefte heeft aan meer sturing. U helpt uw medewerkers wanneer u daar zo goed mogelijk bij aansluit.

5. Reflecteer kritisch op uw eigen rol als leidinggevende

Wat kunt u zelf verbeteren in de samenwerking? Welke patronen kunt u veranderen? Vraag ook uw directe collega’s wat u anders kunt doen in de aansturing van uw medewerkers. Collega’s die medewerkers heel anders aansturen dan u, geven u meestal de inzichten waar u het meest aan hebt.

Cursus Praktisch leidinggeven  

Contact met VvAA

Hebt u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op.