50 jaar VvAA QualityTime: bijzonder is de standaard

QualityTimeIn 1965 startte het R.V.A.A., ‘het reis- en passageburo van artsen-automobilisten’. Het ‘reisbureau’ groeide uit tot een paradepaardje van VvAA en werd een begrip onder onze leden. In 2012 werd het VvAA QualityTime, waarmee de koers verlegd werd naar een relevanter aanbod. Dit jaar bestaat VvAA QualityTime een halve eeuw. Wat constant bleef en blijft, is de hoge kwaliteit van de dienstverlening. Verslag van een unieke reisorganisatie die de gezondheidszorg en de reiswereld met elkaar integreert.

Of leden nu individueel, met het gezin, hun maatschap of met andere collega’s met vakantie willen of het nuttige met het aangename willen verenigen tijdens een zakelijke, kennis- of nascholingsreis: onder de noemer ‘ontdekken ontmoeten beleven’ maken de ‘dames’ van VvAA QualityTime van elke reis een bijzondere ervaring. Door het vele intensieve contact met zorgprofessionals – aan de telefoon en op de reislocaties – zijn collega’s Thecla Amoureus, Jolanda Breen-Looman, Hetty Potters, Rosa van Someren, Dorien de Jong, Sanne Morssinkhof, Marja Bout, Dagmar Heberl en Jelica Hijmenberg inmiddels absolute experts op het gebied van wat leden willen en nodig hebben om in een ontspannen omgeving uit te rusten, inspiratie op te doen en echt contact te hebben met collega’s en familie.

Wat zijn de ingrediënten van jullie ‘succesformule’?

Thecla: “Omdat we bijzonder en persoonlijk contact met onze leden hebben en zelf meereizen, weten we precies wat onze leden willen en nodig hebben. Daarnaast bieden we geen standaard pakket, maar ontwikkelen we de reizen zelf en bezoeken we de locaties. Daardoor hebben we de beste ervaring en expertise om hen tot in detail te adviseren en komen we elke keer weer met iets bijzonders. Tot slot ziet ieder van ons het als een leuke uitdaging om de hoogste en unieke kwaliteit te leveren. We krijgen er echt een kick van wanneer we een compliment krijgen van onze leden. Dat is wat ons drijft en waar we samen super voor werken.”

‘Experts van ontspanning’. Wanneer ben je dat voor onze leden?

Thecla: “Zorgprofessional zijn is een zwaar beroep en hun vrije tijd is kostbaar. We zorgen er dus voor dat we hen binnen hun mogelijkheden en verwachtingen altijd iets bijzonders bieden. We streven daarbij naar een perfecte balans in alles wat we doen. Zo zorgen we tijdens een vakantie voor een delicate balans tussen de highlights die iedereen gezien wil hebben en de exclusieve ‘op maat’-bijzonderheden. Tijdens kennis- en zakelijke reizen laten we hen tot rust komen door de perfecte mix van kennis en ontspanning. En in onze service en contact bieden we een betrouwbare en prettige mix van persoonlijk en professioneel. We krijgen dat ook terug van onze leden en we ervaren dat als we meereizen.

Een plek voor rust en contact
Die mix zit ook in de samenwerking met leden. Neem kennisreizen. Leden organiseren zelf het kennisinhoudelijke gedeelte en wij faciliteren een omgeving waarin zij zich daar volledig aan kunnen wijden en van kunnen genieten. Een plek om zichzelf te zijn en rust en contact te hebben. Naast kennisoverdracht zijn het zakelijk en menselijk contact essentieel. We organiseren speciaal activiteiten die erop gericht zijn dat ze elkaar weer ontdekken. Bij terugkomst weten ze elkaar als zorgprofessional en als mens gemakkelijker te vinden. Je voelt tijdens zo’n reis hun kameraadschappelijkheid.”

Hetty: “Wij bouwen een bijzondere relatie met leden op, want we maken ze mee in hun vrije tijd. Wij vinden daarin ook de juiste verhouding. Wij zijn er als ze ons nodig hebben en houden afstand zodat zij echt de vrijheid en ruimte ervaren die zij nodig hebben. Door de manier waarop we dan contact maken en met hen samenwerken voor, tijdens en na een reis, leren zorgprofessionals ons en wij hen goed kennen. Zo binden wij leden aan ons, omdat wij verbinding met hen maken. Daardoor zijn we ook een belangrijke aangever voor VvAA, want je hoort veel; vakinhoudelijk, zakelijk en persoonlijk. Bovendien komen we tijdens de reizen ook in contact met zorgprofessionals die nog niet lid zijn van VvAA. En met andere organisaties in de zorg zoals wetenschappelijk verenigingen, stichtingen, ziekenhuizen en verschillende samenwerkingsverbanden.”

Welke kenmerken vallen jullie op bij onze leden?

Rosa: “Onze leden zijn druk. Ze mailen liever dan dat ze bellen, maar ze willen wel regelmatig contact houden. Leden die bellen willen vaak direct aandacht en een offerte ontvangen. Ondanks dat er voor en na dat lid ook nog twintig leden bellen, wil ik hen het gevoel geven dat ik er snel mee aan de slag ga. Leden hebben vaak ook specifieke wensen of ze willen iets toch net iets beter geregeld hebben. Daar krijg ik juist energie van, omdat ik hen dan kan overtuigen met mijn ervaring. Het helpt daarbij dat zij wat meer te besteden hebben. Als je met iets bijzonders komt of iets voorstelt dat precies aan hun specifieke behoefte voldoet, dan vinden ze het niet erg als je iets over hun budget heen gaat. Ik merk ook dat zij loslaten wanneer zij je vertrouwen en het gevoel krijgen dat je ‘samen’ de reis organiseert.”

Opmerkelijk weinig tijd
Marja: “Dat herken ik. Ik organiseer onder andere reizen voor ziekenhuizen. Die leden hebben opmerkelijk weinig tijd. Als je belt, moet je ook meer ‘to the point’ zijn. Als je later terugbelt wanneer het hen uitkomt of hen mailt en het goed regelt en specifiek zaken voor hen hebt uitgezocht, dan krijg je daar ook waardering voor.” Sanne: “En door dat bellen, kom je vaak weer verder in gesprek, omdat je dan kunt adviseren en tips kunt geven. Dat vinden ze prettig. Ze vragen dan vaak door en nemen soms iets nieuws af. Dat kan gaan om nieuwe offertes of verlengingen, maar ook om praktische zaken als een andere reis- of annuleringsverzekering.”

Dorien: “Onze leden zijn ook wat behoudend. Ze hoeven niet zo nodig naar een vernieuwende bestemming, alles moet goed geregeld en van goede kwaliteit zijn. Maar ze zijn wel onderzoekend en willen vrijheid. Ze willen bijzondere activiteiten ondernemen en het lokale, kleinschalige en authentieke ervaren, net dat ene marktje of schooltje in Zuid-Afrika bezoeken of die Canadese ‘local’ met passie horen vertellen over de natuur tijdens een rivierentocht.”