5 redenen waarom u voor VvAA rechtsbijstand particulier moet kiezen

Als zorgverlener hebt u soms te maken krijgen met een geschil of een klacht. Dan is het handig als u juridisch advies kunt opvragen. VvAA helpt u bij (tucht)klachten en geschillen. Maar wat maakt rechtsbijstand van VvAA zo bijzonder? 5 redenen waarom u voor de rechtbijstandverzekering particulier van VvAA moet kiezen.

  1. De Juridische helpdesk staat altijd voor u klaar (ook als er nog niets aan de hand is)
  2. U zit ergens mee, maar is er nog geen geschil. Dan kunt u bij onze telefonische Juridische helpdesk terecht voor advies. U legt uit waar u mee zit en spart hierover met juristen die van de hoed en de rand weten. Zij hebben een luisterend oor en denken graag met u mee. Deze service is kosteloos als u lid bent van de VvAA.

  3. U kunt vroegtijdig hulp inschakelen bij een klacht
  4. Signaleert u een ongewenste situatie en wilt u erger voorkomen? Bij VvAA Rechtsbijstand kunt u al in een vroegtijdig stadium terecht voor begeleiding en persoonlijke coaching. Hierdoor voorkomt u escalatie en daarmee wellicht een tuchtklacht en/of een aansprakelijkheidstelling. Door persoonlijke coaching gaat u goed voorbereid het gesprek in. Samen met u zoekt de adviseur naar een oplossing die voor iedereen goed voelt. Dat geldt ook voor privé-situaties. Denk hier bijvoorbeeld aan een burenruzie, verborgen gebreken bij een huis, letstelschade na een ongeluk of geschillen met een huurbaas.

Voorbeeld van een tuchtklacht

Een patiënt voelt zich niet lekker en komt bij u het op het spreekuur. Op basis van de anamnese en het lichamelijk onderzoek komt u tot de conclusie dat er niets ernstigs aan de hand is en dat afwachtend beleid geïndiceerd is. De patiënt kan met instructies weer naar huis. Hierop wordt de patiënt boos en eist een verwijzing naar een specialist. U gaat niet op die eis in. De patiënt gaat uiteindelijk naar huis en komt niet meer terug op het spreekuur. Na een maand ontvangt u een schriftelijke klacht van de patiënt die inhoudt dat u de patiënt onterecht niet heeft doorgestuurd en dat u de patiënt onheus heeft bejegend.



  1. Hulpbegeleiding tijdens het hele klachtenproces
  2. Onvrede bij patiënten herkent u bijvoorbeeld aan boosheid over wachttijden of bereikbaarheid, afspraken die ineens bij uw collega’s worden gemaakt, het opvragen van een afschrift van het dossier of het beëindigen van de behandelingsovereenkomst. Met Rechtsbijstand particulier helpen we u vanaf de voorbereiding van een eerste gesprek met de patiënt tot aan de afronding van de uitspraak. Zo heeft u het hele klachtenproces een betrouwbare adviespartner die voor u klaar staat met raad en daad.

  3. Speciaal voor zorgprofessionals
  4. VvAA Rechtbijstand particulier is er speciaal voor zorgprofessionals. Omdat wij dichtbij het werkveld staan weten we precies wat er speelt in de zorg. Hierdoor kunnen we u nog beter bijstaan. Daarnaast hebben onze adviseurs verstand van geschillenafhandeling in de medische sector.

  5. Ook voor artsen in opleiding
  6. Een arts in opleiding kan onverhoopt te maken krijgen met een geschil tijdens de opleiding. Het kan dan zo ver komen dat de opleider besluit dat de AIOS zijn of haar opleiding vroegtijdig moet stoppen. Hebt u bij de verzekering VvAA rechtsbijstand particulier een aanvullende module Werk en Inkomen, dan kunt u onze juridische hulp inschakelen.