Inloggen

Webinar voor de fysiotherapeut over omgaan met werkdruk en verminderen stress

Hartelijk dank voor uw belangstelling in het webinar ‘Werkstress voor zelfstandige fysiotherapeuten’ van woensdag 23 september 2020. Zoals toegezegd kunt u nu het webinar terugkijken, de meestgestelde vragen bekijken en uw mening geven over het webinar.

Geef uw mening over het webinar

Webinar voor de zelfstandig fysiotherapeut

Terugkijken webinar, meestgestelde vragen en evaluatie

De 5 meestgestelde vragen tijdens het webinar


1. Hoe moet ik wel en wat niet doen? Ik moet mijn praktijk draaiende houden, mijn personeel gemotiveerd, mijn administratie op orde, mijn gezin aandacht geven… En dan hebben we nu ook nog corona.

In de vraag zitten veel deelvragen en veel ‘moeten’. Vraag u, en neem daarvoor wat afstand van de dagelijkse operatie, het volgende af:

  • Wat moet (als eerste)?
  • Moet u dat allemaal?
  • Wat is dit precies?
  • Moet dit nu?
  • Kunt u het ook laten?

Sta stil bij de vraag wat je als gegeven moet accepteren en wat veranderbaar is. Denk daarbij aan de cirkel van invloed (zie onder de meest gestelde vragen).

2. Hoe herken ik dat ik op een punt kom dat de druk te hoog wordt. En wat kan ik dan het beste doen?

Kijk nog eens naar de alarmbellen zoals aangegeven in het webinar of bekijk een aantal voorbeelden van alarmbellen en mogelijkheden hoe ermee om te gaan.

3. Bij een van mijn medewerkers ervaar ik stress. De medewerker ziet dit anders. Hoe pak ik het aan zonder dat de medewerker het als vervelend ervaart?

Begin met het niet erg te vinden dat de ander het vervelend kan vinden. Je wilt hier iets mee in het belang van je collega die je onderuit ziet gaan, maar ook in het belang van de praktijk. Enkele opties, afhankelijk van de persoon:

  • Spiegel gedrag
  • Wees feitelijk
  • Spreek je zorg uit

Communiceer geen verwijt, maar een verlangen. Ik wil weer graag de opgewekte Frits zien. Ik wil graag je reisverhalen weer horen. Ik wil graag weer je enthousiasme zien over de patiënten die grote stappen zetten. Ik heb jouw inbreng hard nodig tijdens overleg. Vraag wat de ander nodig denkt te hebben.

4. Wat is de grootste valkuil als “corona” opnieuw toeslaat? Wat zou een goede aanpak zijn?

Kijk eens terug naar de periode na de eerste lockdown: wat ging er toen goed, wat zou je anders willen doen? Heb je online begeleid? Heb je telefonisch contact met de patiënten onderhouden? Mogelijk is de patiënt eenzaam en is zo’n telefoontje heel welkom. Heb je met je collega’s overlegd (binnen de anderhalve meter)? Deel de verantwoordelijkheid: doe een appel op je collega’s in het vinden van een oplossing. Probeer je werk je werk te laten zijn en niet mee te nemen naar thuis.

5. Ik vind ontstressen best lastig. Ik krijg nu voorlichting en een aantal tips, maar hoe maak ik de omslag?

Ontstressen is erg lastig. Realiseer je dat je als fysiotherapeut hoogstwaarschijnlijk vaak adviezen hebt gegeven over dit onderwerp. Geef jezelf eens die adviezen. Na een korte periode van klagen, van redderen, van je slachtoffer voelen de MOED oppakken om in actie te komen. Jij zult er iets mee moeten doen. Lukt dit niet om in beweging te komen dan kan een collega, een vriend, een coach je mogelijk hierin helpen. Meestal is het niet verstandig dit niet met je partner te doen.

Webinar Omgaan met werkdruk en werkstress | VvAA

Kijk het webinar terug

Hebt u het webinar gemist of wilt u terugkijken? Dat kan!

Duur: 1:03:24

Een aantal alarmbellen en mogelijkheden ermee om te gaan


  • Somber, angstig, piekeren
    Sta jezelf toe het niet te weten; schrijf jouw piekergedachten op, dan hoeft u het niet langer in jouw hoofd mee te dragen herken patronen bij jezelf: helpende en belemmerende.
  • Eenzaam voelen, er alleen voor staan
    Deel jouw gevoelens en gedachten met je partner/ vrienden/ collega’s. regel een ontmoeting binnen de anderhalve meter. Bel je klanten, vraag of ze het prettig vinden om geregeld contact te hebben.
  • Vol verwijten, boosheid of teleurstelling
    Maak een zo helder mogelijk analyse van de situatie. Onderzoek je emoties en gedachten en maak dit bespreekbaar. Probeer aannames te voorkomen en ga het gesprek aan. Mogelijk was er al voorheen sprake van irritatie en of spanning en ben je aan het stapelen. Hou het zo feitelijk mogelijk. Besluiteloos, onzeker. Leer onzekerheid te accepteren; neem vanuit stress geen belangrijke definitieve besluiten: kies voor de tijdelijk best werkbare oplossingen.
  • Fysieke klachten, hoofdpijn, buikpijn
    Neem rust, ga wandelen, zorg voor jezelf zoals je jouw klanten adviseert met deze klachten.
  • Overmatig eten of drinken (alcohol)
    Matigen, maar ook weer niet te streng zijn voor jezelf. Besteed aandacht aan de kwaliteit van het eten en het oog wil ook wat.
  • Financiële zorgen (onder andere over voortbestaan praktijk)
    Als u het overzicht kwijt bent, maak een liquiditeitenprognose, of laat die maken. En ja, daar zitten ook onzekere aannames in, maar daarmee krijgt u wel degelijk een reëler beeld, meer grip en daarmee waarschijnlijk ook meer rust. En zoek welke ondersteuningsmaatregelen van de zorgverzekeraars en de overheid in uw situatie het meest passend zijn. Lees meer in het dossier COVID-19 >
  • Ik ben dezelfde, nergens last van
    Kan natuurlijk zijn dat je nog in de ontkenning zit. Mocht dat niet zo zijn dan beschik je blijkbaar over een uitstekend coping-mechanisme, proficiat.

Geef uw mening: die telt!

Wij zijn benieuwd naar uw mening over het webinar. Uw beoordeling en suggesties nemen wij mee in onze volgende webinars. Wij stellen het zeer op prijs als u 3 minuten tijd heeft om 7 korte vragen te beantwoorden. 

Naar de evualatie

Beter omgaan met stress

Heeft het webinar u voldoende houvast gegeven of wilt u graag meer informatie en/of persoon­lijke bege­leiding om beter met stress om te gaan? Bekijk dan eens de volgende mogelijk­heden:

KNGF logo
Avéro Achmea


vvaa