Het Zwanenmeer

Het Zwanenmeer wordt vaak het ‘ballet der balletten’ genoemd, waarbij de versie van Rudi van Dantzig uitblinkt in emotionele zeggingskracht.

Praktisch

Als VvAA-lid krijgt u deze avond gelegenheid samen met andere leden een introductie op de voorstelling bij te wonen. Zowel bij de introductie als in de pauze trakteert het Nationale Ballet u op een drankje. 

Datum

  • Woensdag 20 maart 2019

Tijd

  • 18:45 uur inloop met drankje
  • 19.10 uur introductie
  • 19:30 uur aanvang voorstelling

Prijs

  • van € 19,- tot € 92,-

Kaarten bestellen

  • Operaballet.nl. Kies voor de voorstelling van woensdag 20 maart 2019. Gebruik bij het bestellen van de kaarten de promotiecode ‘artsenauto’

Het Zwanenmeer

Ballet der balletten

Nationale Opera en ballet


Het Zwanenmeer van Van Dantzig weet net als Tsjaikovski’s beroemde gelijknamige balletmuziek nog steeds een gevoelige snaar bij nieuwe generaties toeschouwers te raken. De eerste en tot nu toe enige Nederlandse productie van het ‘ballet der balletten’ werd door vrijwel alle kranten niet alleen als een mijlpaal in de Nederlandse dansgeschiedenis bestempeld, maar verdient – aldus de recensenten – ook verreweg de voorkeur boven veel buitenlandse interpretaties van Het Zwanenmeer.

Tsjaikovski

Van Dantzig liet zich voor zijn Zwanenmeer (1988) in belangrijke mate inspireren door de muziek van Tsjaikovski én door diens brieven en dagboeken. De choreograaf interpreteerde het grondgegeven van het ballet – de jongen die geacht wordt zich een bruid te verwerven en daarin faalt – als een directe afspiegeling van het leven van de componist, die, zo wordt inmiddels algemeen aangenomen, homoseksueel was.

Siegfried, Odette en Odile

De mannelijke hoofdfiguur, prins Siegfried, heeft in Van Dantzigs versie van Het Zwanenmeer dan ook meer inhoud en diepgang gekregen. De Witte Zwaan, Odette, is niet langer een tot zwaan omgetoverde vrouw die uit de handen van een tovenaar moet worden gered, maar een symbool van de puurheid en oprechtheid van Siegfrieds idealen. Door zich over te geven aan de materiële en sensuele verleidingen van het leven – gesymboliseerd door De Zwarte Zwaan, Odile – verloochent Siegfried deze idealen.

Emotionele zeggingskracht

Het Zwanenmeer (1895) vormt met The Sleeping Beauty en De Notenkraker de grote drie van het Russische negentiende-eeuwse ballet. Componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski en choreograaf Marius Petipa tilden hiermee zowel de balletmuziek als de danskunst naar het hoogste niveau. In zijn choreografie heeft Van Dantzig de overgeleverde delen van het oorspronkelijke ballet van Marius Petipa en Lev Ivanov uit 1895 gerespecteerd. De tweede akte is vrijwel ongewijzigd en ook andere, beroemde scenes zijn gehandhaafd, zoals de spectaculaire Zwarte Zwaan-pas de deux met de 32 fouettés. In de nieuw gechoreografeerde delen ligt de nadruk op een menselijke, doorleefde interpretatie waardoor deze versie zo uitblinkt in emotionele zeggingskracht.

Rudi van Dantzig, choreograaf

Weinigen hebben zozeer hun stempel op Het Nationale Ballet en de Nederlandse dans gedrukt als Rudi van Dantzig (Amsterdam, 1933-2012). Van Dantzig, choreograaf en schrijver, was twintig jaar lang artistiek leider van Het Nationale Ballet