Veelgestelde vragen COVID-19
Zorgverzekering
Antwoorden op veelgestelde vragen
De overheid regelt en betaalt de COVID-vaccinaties. Zelf regelen en declareren is daarom niet nodig en ook geen optie.
De coronazorg wordt vergoed, omdat een vaccinatie tegen het coronavirus niet verplicht is. Dit geldt ook als iemand zich niet heeft laten vaccineren. Als iedereen zich laat vaccineren, kan corona niet meer om zich heen grijpen. Zo krijgen we stap voor stap meer vrijheid terug. Een vaccinatie beschermt dus niet alleen uzelf, maar ook uw familie, vrienden en de kwetsbare mensen om u heen. We begrijpen het als u vragen heeft. Laat uzelf goed informeren voordat u de keuze maakt. Op de coronawebsite van de Rijksoverheid vindt u meer informatie hierover. Daar vindt u ook het publieksinformatienummer 0800 - 1351, dagelijks bereikbaar tussen 8.00 en 20.00 uur. Ga naar Rijksoverheid.nl.
Als u bent uitgenodigd voor het krijgen van een coronavaccinatie, wordt deze vergoed vanuit de overheid. Dat betekent dat u geen eigen risico of eigen bijdrage hoeft te betalen hiervoor.
Heeft u andere vragen over een coronavaccinatie? Bekijk dan Vragen en antwoorden over coronavaccinatie van de Rijksoverheid.
Raakt u tijdens uw reis zelf besmet met COVID-19? Of één van uw reisgenoten? Dan vergoeden de aanvullende verzekeringen Zorg op reis en Excellent soms de kosten van extra vervoer of verblijf. Dit kunt u lezen in de uitgebreide voorwaarden Zorg op Reis.
Goed om te weten: vanaf 27 juli 2021 volgt Nederland de aanpak van veel andere Europese landen voor reizen binnen de Europese Unie (EU). Zo krijgt een EU-land geen oranje reisadvies meer alleen door het aantal coronabesmettingen. Let op, het kan altijd zijn dat landen extra inreismaatregelen hebben. Kijk daarom altijd voor vertrek maar ook bij thuiskomst op nederlandwereldwijd.nl of download de Reisapp.
Een oranje (of rood) reisadvies vanwege corona heeft geen invloed op de vergoeding van uw zorgverzekering. Dit geldt ook voor de aanvullende verzekeringen Zorg op reis en Excellent. Wel adviseren wij u de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken op te volgen.
Maximaal 180 dagen
Maakt u gebruik van de vergoedingen uit de aanvullende verzekering Zorg op Reis en Excellent? Houdt u er dan rekening mee dat wij altijd de maximale reisduur van 180 dagen hanteren. Ook als u door een verplichte quarantaine de 180 dagen overschrijdt. De situatie rond het coronavirus kan namelijk elk moment veranderen. Bij een nieuwe uitbraak kunnen landen strenge maatregelen nemen, zoals afsluiten van gebieden en het sluiten van grenzen. Dat kan heel snel gaan. Het is uw eigen verantwoordelijkheid of u dit risico wilt nemen.Alarmcentrale
Heeft u onverwacht zorg of hulp nodig in het buitenland? Neemt u dan contact op met onze alarmcentrale Artsen Alarm Service via 030 241 29 08.Bent u in het buitenland en moet u vanwege het coronavirus in quarantaine? Dan kan het zijn dat u niet alle kosten vergoed krijgt. Dit is afhankelijk van uw situatie. Vergeet niet om altijd de Artsen Alarm Service te bellen voordat u zorgkosten in het buitenland maakt. U bereikt de Artsen Alarm Service via 030 241 29 08.
Quarantaine in het ziekenhuis
Moet u in quarantaine in een buitenlands ziekenhuis? Dan vergoedt de basisverzekering uw zorgkosten tot maximaal het Nederlandse tarief. Heeft u een aanvullende verzekering Zorg op reis of Excellent? Dan vult die de vergoeding aan tot 100% voor de acuut noodzakelijke zorg.
Quarantaine buiten het ziekenhuis bij besmetting (van u of uw reisgenoot)
Moet u buiten het ziekenhuis in quarantaine, bijvoorbeeld in een hotel? Dan vergoeden Zorg op reis of Excellent soms de extra kosten van verblijf.
Mist u door ziekte of de quarantaine uw vlucht? Ook dan vergoeden Zorg op reis of Excellent soms de extra kosten van vervoer. Deze vergoeding geldt alleen als u door medische redenen niet kunt vliegen, bijvoorbeeld omdat u bent opgenomen in het ziekenhuis of te ziek bent om te vliegen. Wordt u vanwege veiligheidsredenen geweigerd op een vlucht, bijvoorbeeld omdat u (vermoedelijk) besmet bent met COVID-19? Dan vergoeden wij geen extra kosten van vervoer.
Welke vergoedingen er voor extra kosten van vervoer en verblijf er mogelijk zijn, kunt u lezen in de uitgebreide voorwaarden Zorg op Reis.
Quarantaine buiten het ziekenhuis zonder besmetting (van u of uw reisgenoot)
Hier kan bijvoorbeeld sprake van zijn als iedereen in het hotel waar u verblijft preventief in quarantaine moet omdat één of meerdere van de gasten in het hotel besmet is. De extra kosten van verblijf vergoeden wij dan niet. Ook Zorg op reis of Excellent vergoeden dan niet. Mist u in dit geval door de quarantaine uw vlucht? Ook dan zijn de kosten voor eigen rekening.
Eerder terug naar huis
Heeft u Zorg op reis of Excellent? Dan vergoeden wij in bepaalde gevallen een eerdere terugkeer naar huis. Onze alarmcentrale bepaalt of repatriëring voor u mogelijk is. Bij besmetting van COVID-19 of verdenking daarvan kan dit niet. Regelt u zelf vervoer? Bijvoorbeeld om terug naar huis te komen of naar een andere regio te reizen? Dan kan het zijn dat wij de kosten van dat vervoer niet (volledig) vergoeden.
Het afgeven van een negatief reisadvies is geen grond voor repatriëring. Let op: Ook het Ministerie van Buitenlandse Zaken gaat geen reizigers meer repatriëren. We raden u aan om in zo’n situatie contract op te nemen met uw reisorganisatie. Mogelijk kunnen zij iets voor u betekenen.
De basisverzekering vergoedt in Nederland de reguliere zorg voor de behandeling van COVID-19, ook als u zorgkosten maakt tijdens thuisquarantaine. Houd er rekening mee dat deze kosten eerst worden verrekend met het eigen risico.
Moet u zich in het buitenland op advies van een arts of de autoriteiten laten controleren omdat u verschijnselen vertoont van besmetting met COVID-19? Dan krijgt u de kosten hiervan vergoed vanuit de basisverzekering, maar maximaal tot het Nederlandse tarief (€ 65). Onze aanvullende verzekeringen Zorg op reis en Excellent vergoeden ook de kosten boven het Nederlandse tarief.
Wilt u zich op uw eigen verzoek laten controleren op COVID-19, zonder dat u klachten heeft? Dan krijgt u de kosten hiervan niet vergoed. Dit geldt ook voor een corona-test als die verplicht wordt gesteld bij aankomst in een land.
Vragen?
Wij helpen graag. Bel ons op werkdagen tussen 8.30 en 18.00 uur. Gaat de vraag over iets anders dan de VvAA Zorgverzekering? Bekijk dan onze servicepagina.
- Zorgverzekering
- 030 639 64 00
- Servicepagina
- Veelgestelde vragen
- Chatten
- Chat met medewerker