Veelgestelde vragen

VvAA studenten zorgverzekering

1. Hoe werkt het € 0,- eigen risico?

VvAA biedt dit jaar de mogelijkheid om jouw eigen risico te reduceren tot €0,-. Dit betekent dat je geen eigen risico hoeft te betalen. Hoe we dit doen? Je kiest voor een maximaal eigen risico van € 885,- en vervolgens vink je de optie Zorgeloos aan. Met de optie Zorgeloos dek je het risico af, waardoor VvAA het volledige eigen risico voor jou betaalt. Naast het eigen risico investeert VvAA ook in de premie van de optie Zorgeloos, om deze zo laag mogelijk te houden.

Met deze constructie willen we onze restitutiepolis toegankelijk maken voor alle VvAA studentleden. Dit betekent dat elke behandeling binnen de basisverzekering 100 procent vergoed wordt, ongeacht naar welke zorgaanbieder je gaat.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

2. Wat houdt de optie Zorgeloos in?

De optie Zorgeloos is een combinatie van een basisverzekering met € 885,- eigen risico en de optie Zorgeloos. Dit is een aanvullende verzekering die jouw eigen risico reduceert tot € 0,-. Daarnaast biedt dit jou ook extra dekking op zorg in het buitenland. Zie voor de exacte dekkingen ons vergoedingenoverzicht.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

3. Is de VvAA studenten zorgverzekering beschikbaar voor iedereen?

Uiteraard is iedereen welkom om de VvAA studenten zorgverzekering af te sluiten. Maar wil je profiteren van de collectieve korting van 10% op de premie voor de basisverzekering en 15% op de premie voor onze aanvullende verzekeringen, dan is het zaak dat je lid van VvAA wordt.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

4. Kunnen mijn ouders de studenten zorgverzekering voor mij afsluiten?

Voor de VvAA studenten zorgverzekering moet de verzekeringnemer (diegene die de verzekering afsluit) een eigen lidnummer hebben en (para)medisch student zijn. Mochten je ouders de premie willen betalen, dan is het mogelijk om een ander rekeningnummer op te geven. De zorgverzekering moet wel op jouw naam staan.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

5. De VvAA studenten zorgverzekering is een restitutiepolis. Wat is dat?

Bij een restitutiepolis kun je altijd zelf kiezen naar welke zorgaanbieder jij gaat. Ook als deze geen contract heeft met ons, wordt er 100 procent vergoed. Belangrijk is hierbij wel dat het een zorgaanbieder betreft tegen een marktconform tarief. Exorbitante bedragen, zoals bij privéklinieken, worden niet altijd volledig vergoed. Twijfel je hierover? Neem dan contact met ons op via 030 639 64 00.

Keuze uit alle zorgaanbieders – kan dat niet overal dan?
Je mag altijd naar een zorgaanbieder naar keuze gaan. Heb je echter een naturapolis en wil je naar een zorgaanbieder waarmee de zorgverzekeraar geen contract heeft? Dan krijg je ongeveer 70 procent vergoed. Bij VvAA krijg je dus het volledige bedrag vergoed.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

6. Wanneer betaal ik een eigen bijdrage?

Voor vrijwel alle zorg die gedekt is door de basisverzekering ontvang je volledige vergoeding. Maar voor een aantal zorgsoorten geldt een eigen bijdrage. De overheid bepaalt de hoogte van de eigen bijdrage en deze is voor iedereen hetzelfde. Bekijk wat er wijzigt in de eigen bijdragen voor 2019.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

7. Welke kosten worden er vergoed en welke niet?

In het vergoedingenoverzicht zie je welke kosten er vergoed worden vanuit de basisverzekering en welke vanuit de verschillende aanvullende verzekeringen.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

8. Ik wil overstappen naar VvAA. Hoe doe ik dat en tot wanneer kan dat?

Dat is heel eenvoudig. Bereken je premie zelf online. Wij zorgen ervoor dat je huidige zorgverzekering wordt opgezegd. Dat regelen wij voor jou met onze gratis overstapservice. 

Goed om te weten:
  • Wanneer je jouw zorgverzekering zelf schriftelijk opzegt vóór 1 januari van het nieuwe jaar, heb je tot 1 februari de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Deze gaat dan met terugwerkende kracht in per 1 januari.
  • In een aantal gevallen kun je in de loop van het (kalender)jaar overstappen naar de VvAA studenten zorgverzekering. Tussentijds overstappen kan bijvoorbeeld als: 
    • je switcht van de ene naar de andere collectieve zorgverzekering;
    • je achttien jaar wordt;
    • je uit militaire dienst gaat;
    • er iets verandert in de polisvoorwaarden dat nadelig is voor jou en niet voortkomt uit een wettelijke wijziging (opzeggen kan alleen schriftelijk, binnen één maand na ontvangst van de wijziging).

Is dit een antwoord op uw vraag?  

9. Hoe snel verwerken wij jouw declaratie?

Op MijnVvAAzorgverzekering kun je de voortgang van je declaraties volgen. Handig en overzichtelijk. Wij streven ernaar om declaraties binnen 5 werkdagen uit te betalen.

Op MijnVvAAzorgverzekering kun je:

  • de status van jouw online of per post ingediende declaraties bijhouden;
  • jouw (verzekerings)gegevens bekijken én aanpassen; 24 uur per dag, 7 dagen per week;
  • als je in het bezit bent van DigiD + SMS, direct inloggen op MijnVvAAzorgverzekering.
Voor een snelle afhandeling stuur je ons een ontvangen nota direct door. Stuur je verschillende nota’s tegelijkertijd, dan kan de afhandeling iets langer duren. Wij adviseren je daarom om declaraties niet op te sparen.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

10. Wanneer wordt mijn premie afgeschreven?

Als je hebt gekozen voor automatische incasso, incasseren wij de premie aan het einde van de maand voorafgaand aan de maand waarin de nieuwe betaaltermijn start.

Maandbetaling
Rond de 29e van de voorgaande maand.

Kwartaalbetaling
Rond 29 december, 29 maart, 29 juni en 29 september.

Halfjaarbetaling
Rond 29 december en 29 juni.

Jaarbetaling
Rond 29 december.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

11. Binnen welk termijn kan ik declareren?

Je kunt je nota binnen 36 maanden bij ons indienen. Daarbij is de behandeldatum of leveringsdatum bepalend - dus niet de datum waarop de nota is uitgeschreven. Je kunt nota's het beste zo snel mogelijk na ontvangst indienen in verband met eventueel te verrekenen eigen risico of eigen bijdragen. We streven ernaar om de declaratie binnen 5 (werk)dagen uit te betalen.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

12. Ik heb al een VvAA zorgverzekering en nu wil ik iets wijzigen. Hoe doe ik dat?

Op MijnVvAAzorgverzekering kun je heel eenvoudig zelf iets wijzigen. Zo kun je bijvoorbeeld de dekking wijzigen, je eigen risico aanpassen of iemand bijschrijven op de polis. Je kunt ook contact met ons opnemen via telefoonnummer 030 639 64 00. Dan voeren wij de wijziging voor jou door.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

13. Wanneer vragen wij een medische machtigingsaanvraag?

Om voor vergoedingen in aanmerking te komen is er van sommige behandelingen, geneesmiddelen of hulpmiddelen vooraf toestemming nodig. Voor de volgende zorg kan een machtiging nodig zijn, in de polisvoorwaarden vind je meer hierover:

  • Hulpmiddelen
  • Mondzorg
  • Farmacie
  • Medisch Specialistische Verpleging in de Thuissituatie
  • Zittend ziekenvervoer

De VvAA studenten zorgverzekering heeft met verschillende zorgverleners en leveranciers afspraken gemaakt over het aanvraagproces en/of toestemmingsprocedure. Jouw zorgverlener en/of leverancier kan je daar meer informatie over geven. Ook kun je natuurlijk bellen met ons Service Center via 030 639 64 00. Hebben wij geen afspraken gemaakt, dan moet je de aanvraag zelf regelen. Je kunt dan de aanvraag, inclusief eventuele foto's en relevante documenten, zoals het voorschrift van de behandelend arts, naar ons toesturen. Deze kun je e-mailen naar sc@vvaazorgverzekering.nl. Wij streven ernaar om je machtigingsaanvraag binnen vijf werkdagen in behandeling te nemen.

 


Is dit een antwoord op uw vraag?  

14. Hoe kan ik mijn zorgverzekering opzeggen en wanneer?

Wil je jouw VvAA studenten zorgverzekering Basis en/of uw aanvullende verzekeringen bij VvAA opzeggen, zorg er dan voor dat je opzegging uiterlijk 31 december bij ons binnen is. Opzeggen kan schriftelijk of per e-mail via zorgverzekering@vvaa.nl. Het is ook mogelijk om jouw verzekering te laten opzeggen bij de aanvraag van je nieuwe zorgverzekering door de zogenaamde opzegservice, die elke zorgverzekeraar aanbiedt. De verzekering eindigt dan op 1 januari van het nieuwe jaar.

Opzeggen tijdens het jaar kan alleen bij:

Wijziging van de premie of voorwaarden in jouw nadeel: je hebt dan 30 dagen om de verzekering op te zeggen.

Verhuizing naar het buitenland is niet per definitie een geldige reden om je zorgverzekering op te zeggen. Co-schappen of stages in het buitenland vallen hier niet onder. Ben je geen Nederlands ingezetene maar betaal je wel loonbelasting in Nederland? Dan ben je verplicht een Nederlandse Basisverzekering af te sluiten. Ben je wel Nederlands ingezetene maar betaal je geen loonbelasting in Nederland? Dan ben je niet verplicht een Nederlandse basisverzekering af te sluiten.

Ben je benieuwd welke situatie voor jou geldt, neem dan contact op met ons of controleer bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) of je verzekeringsplichtig bent of niet.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

Vragen? We staan voor je klaar!

Staat jouw vraag er niet tussen? Geen probleem. Doordeweeks bereik je ons tussen 8:30 en 17:30 uur. We helpen je graag.