Nota - betaling

Veelgestelde vragen

1. Wanneer wordt mijn verzekeringspremie afgeschreven?

Uw premie wordt de eerste woensdag na de prolongatiedatum afgeschreven.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

2. Hoe lang duurt het voordat ik een nota ontvang na het afsluiten of wijzigen van mijn verzekering?

U ontvangt binnen 5 werkdagen na het afsluiten of wijzigen van uw verzekering een nota.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

3. Wat gebeurt er als VvAA een verkeerd bedrag afschrijft van mijn rekening?

U hebt dan de mogelijkheid (tot 56 dagen na incasso) de incasso terug te draaien (aangeduid met ‘storneren’). Hiervoor kunt u contact opnemen met uw bank of storneren via elektronisch bankieren.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

4. Wat gebeurt als ik onvoldoende saldo op mijn rekening heb (bij automatische incasso)?

Dan keurt de bank de incasso af en na één week incasseert VvAA opnieuw. Zorgt u er dan wel voor dat er voldoende saldo op uw rekening staat.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

5. Wat zijn de voordelen voor mij als klant van automatische incasso?

U hoeft geen acceptgiro-enveloppen naar uw bank te sturen. De betaling via automatische incasso gebeurt altijd automatisch door VvAA.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

6. Is automatische incasso even veilig als acceptgiro?

Automatische incasso is een zeer veel gebruikt en veilig betaalmiddel in Nederland.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

7. Hoe kan ik zien wanneer en hoeveel geld er van mijn rekening is afgeschreven?

Dat kunt u zien op uw bankafschrift of via elektronisch bankieren.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

8. Hoe weet ik dat de incasso vanwege onvoldoende saldo is afgekeurd en ik dus mijn rekeningsaldo moet aanvullen voor de 2de incassopoging?

VvAA incasseert altijd op vaste data. Als u er voor zorgt dat op die data voldoende saldo op uw rekening staat, dan ontvangt u geen herinnering.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

9. Ik maak geen gebruik van elektronisch bankieren – hoe moet ik de nota’s betalen?

Hiervoor kunt u bij uw bank overschrijvingsformulieren opvragen. Als u deze invult en naar uw bank stuurt, maakt deze de betaling aan VvAA over.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

10. Kost dit extra geld?

Uw bank kan u kosten in rekening brengen voor een boekje met overschrijvingsformulieren. Dit kunt u bij uw bank opvragen. Makkelijker en kosteloos is het gebruik van automatische incasso. Ondertekent u hiervoor de meegezonden machtiging en stuurt u deze aan ons terug.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

11. Kan ik ook betalen vanaf een buitenlandse rekening?

 Ja, dan kan. Binnen de SEPA-zone kunt u het bedrag dan overmaken op het IBAN-rekeningnummer (van VvAA).


Is dit een antwoord op uw vraag?  

12. Kan ik niet één machtiging tekenen voor alle automatische incasso’s?

Nee, om de kans op misverstanden zo klein mogelijk te maken heeft VvAA er voor gekozen (ook uit juridisch oogpunt) om machtigingen per product te vragen.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

13. Wijzigt de omschrijving van een afschrijving ook?

Ja, hier staat nu het machtigings-(mandaat)nummer bij.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

14. Tot wanneer kan ik de brieven (de uitgestuurde machtigingen) terugsturen in de antwoordenvelop?

De getekende machtigingen kon u terugsturen tot oktober 2013.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

15. Heeft VvAA mijn oorspronkelijke machtiging dan nog?

Ja, VvAA bewaart de gedigitaliseerde versie van de machtiging.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

16. Kan ik dit ook via de telefoon doen?

Nee, de SEPA-regels vereisen dat u ons een getekende papieren versie van de machtiging verstrekt.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

17. Kan ik na een automatische incasso nog wel mijn geld terug krijgen als ik het niet eens ben met een afschrijving?

U hebt dan de mogelijkheid (tot 56 dagen na incasso) de incasso terug te draaien (aangeduid met ‘storneren’). Hiervoor kunt u contact opnemen met uw bank of storneren via elektronisch bankieren.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

18. Kan ik de machtiging ook mailen?

Mailen van een getekende machtiging is niet mogelijk. De SEPA-regels vereisen dat u ons een getekende papieren versie van de machtiging verstrekt.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

19. Waarom heeft VvAA een machtiging van mij nodig?

Met een machtiging geeft u toestemming aan VvAA om te kunnen incasseren op uw rekening. Dit is een vereiste volgens de SEPA-regels. De bestaande machtigingen die u in het verleden al eens hebt afgegeven kunnen wij blijven gebruiken voor SEPA-incasso ’s.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

20. Op de nota voor mijn autoverzekering staan de gegevens van mijn oude auto. Moet ik deze betalen?

Ja, deze moet u betalen. Uw polis is geprolongeerd op basis van de gegevens van uw oude auto. Voor uw nieuwe auto ontvangt u nog een aanvullende nota. Daarop wordt de verzekeringspremie voor uw nieuwe auto verrekend met de al betaalde premie voor uw oude auto.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

Staat uw vraag er niet tussen?  Stel uw vraag direct via de chat

VvAA Ledenservice

Wij zijn op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur bereikbaar en helpen u graag.