Algemeen

Veelgestelde vragen

1. Wat gebeurt er als VvAA een verkeerd bedrag afschrijft van mijn rekening?

U hebt dan de mogelijkheid (tot 56 dagen na incasso) de incasso terug te draaien (aangeduid met ‘storneren’). Hiervoor kunt u contact opnemen met uw bank of storneren via elektronisch bankieren.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

2. Wat zijn de voordelen voor mij als klant van automatische incasso?

U hoeft geen acceptgiro-enveloppen naar uw bank te sturen. De betaling via automatische incasso gebeurt altijd automatisch door VvAA.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

3. Is automatische incasso even veilig als acceptgiro?

Automatische incasso is een zeer veel gebruikt en veilig betaalmiddel in Nederland.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

4. Hoe kan ik zien wanneer en hoeveel geld er van mijn rekening is afgeschreven?

Dat kunt u zien op uw bankafschrift of via elektronisch bankieren.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

5. Hoe weet ik dat de incasso vanwege onvoldoende saldo is afgekeurd en ik dus mijn rekeningsaldo moet aanvullen voor de 2de incassopoging?

VvAA incasseert altijd op vaste data. Als u er voor zorgt dat op die data voldoende saldo op uw rekening staat, dan ontvangt u geen herinnering.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

6. Ik maak geen gebruik van elektronisch bankieren – hoe moet ik de nota’s betalen?

Hiervoor kunt u bij uw bank overschrijvingsformulieren opvragen. Als u deze invult en naar uw bank stuurt, maakt deze de betaling aan VvAA over.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

7. Kost dit extra geld?

Uw bank kan u kosten in rekening brengen voor een boekje met overschrijvingsformulieren. Dit kunt u bij uw bank opvragen. Makkelijker en kosteloos is het gebruik van automatische incasso. Ondertekent u hiervoor de meegezonden machtiging en stuurt u deze aan ons terug.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

8. Wat kost een VvAA-lidmaatschap?

De contributie voor een VvAA-lidmaatschap is leeftijdafhankelijk en bedraagt in 2016:

Leden tot 30 jaar:   gratis
 30 jaar - 65 jaar:  € 39,- per jaar*
 65 jaar en ouder:  € 24,- per jaar*

* Leden die betalen via automatische incasso ontvangen € 1,50 korting op de contributie

Is dit een antwoord op uw vraag?  

9. Waar kan ik me aanmelden voor de nieuwsbrief?

Meld u hier aan voor het ontvangen van de VvAA-nieuwsbrief.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

10. Waar kan ik me aanmelden voor de nieuwsbrief?

Meld u hier aan voor het ontvangen van de VvAA-nieuwsbrief.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

11. Ik heb een tip voor VvAA, waar kan ik die naar toesturen?

Tips van leden zijn van harte welkom. Stuur uw tip per e-mail naar vereniging@vvaa.nl onder vermelding van Tip.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

12. VvAA dienstverleningsdocument: waarom betaal ik voor advies?

Vóór 2013 leek het alsof advies gratis was. Maar dat was het niet. De kosten voor advies zaten verwerkt in de productprijs, waardoor u niet kon zien wat u voor het gegeven advies betaalde. Deze kosten staan ook wel bekend onder de noemer 'provisie'.

Wat is een dienstverleningsdocument? 

Een dienstverleningsdocument (DVD) is een gestandaardiseerd document dat er bij elke aanbieder of financiële dienstverlener hetzelfde uitziet. Het geeft de gemiddelde kosten weer en dus niet de exacte kosten die u gaat betalen. In het dienstverleningsdocument ziet u ook een beschrijving van de werkzaamheden die de financiële dienstverlener voor u uitvoert.

Wat voor informatie vindt u in een dienstverleningsdocument?

Vanaf 1 januari 2013 betaalt u rechtstreeks voor financiële dienstverlening. In het DVD vindt u nadere informatie over de kosten en de dienstverlening van VvAA. Wij zijn verplicht een DVD te verstrekken bij producten die sinds 1 januari 2013 onder het provisieverbod vallen. Dit zijn producten als:

  • hypothecaire kredieten 
  • individuele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen 
  • overlijdensrisicoverzekeringen
Eenvoudige schadeverzekeringen vallen hier niet onder, en zijn dan ook geen DVD's voor beschikbaar.

Waar vindt u VvAA dienstverleningsdocumenten op deze website?

Bij financiële producten zoals hypotheekadvies, advies over arbeidsongeschiktheid, of lijfrente vindt u linksboven op de pagina onder het uitklapmenu 'Downloads' steeds het bijbehorende DVD.

Hebt u vragen over een specifiek dienstverleningsdocument?

Neemt u contact op met één van onze adviseurs van de afdeling Compliance via telefoonnummer 030 247 47 65, of stuurt u een e-mail naar compliance@vvaa.nl.

Is dit een antwoord op uw vraag?  

13. Waar vind ik meer informatie over ledenactiviteiten?

De ledenactiviteiten worden aangekondigd in Arts & Auto, de digitale nieuwsbrief van VvAA en bij Ledenvoordeel op onze website.


Is dit een antwoord op uw vraag?  

14. Wat zijn de voordelen van een VvAA-lidmaatschap?

VvAA is al 90 jaar dé ledenorganisatie voor professionals in de gezondheidszorg. Ruim 114.000 medici, paramedici en studenten voor medische beroepen zijn al lid van VvAA en doen een beroep op onze kennis, zekerheid en service. De overige voordelen van een VvAA-lidmaatschap zijn:

  • 115.000 (para)medische collega’s in uw netwerk
  • Persoonlijk advies al 90 jaar, Adviseurs gespecialiseerd in uw beroepsgroep
  • Gratis noodhulp van de Artsen Alarm Service (AAS) in het buitenland voor verzekerden
  • Gratis toegang tot de juridische en fiscale helpdesk
  • Thema-avonden in samenwerking met Compassion for Care (www.compassionforcare.com)
  • Regio-borrels met als thema ‘samenwerken en vertrouwen’
  • Management opleidingen (nu ook MBA) en vaardigheidstraingen
  • Bij- en nascholingsreizen op maat
  • Congres over de Ziel in de Zorg
  • Bijzondere ledenactiviteiten en ledenvoordeel
  • VvAA bouwt samen met Amref Flying Doctors aan een gezondheidsnetwerk in Afrika
  • Ledenmagazine Arts & Auto; 11x per jaar gratis thuisbezorgd voor leden

    Is dit een antwoord op uw vraag?  

    15. VvAA sponsort AMREF. Kan ik iets doen voor AMREF?

    VvAA is in 2009 een samenwerking gestart met AMREF Flying Doctors. Kijk voor meer informatie op de AMREF website.

    Is dit een antwoord op uw vraag?  

    16. Waarom werkt VvAA samen met Compassion for Care?

    VvAA wil haar leden graag ‘ontzorgen’ en op die manier meehelpen om de zorg een beetje beter te maken. We merken dat onze leden last hebben van de hoeveelheid aan wet en regelgeving in de zorg en dat het belangrijk is om oog te houden voor de menselijke maat. Compassion for Care is een stichting die strijdt voor het behouden van compassie in de zorg.


    Is dit een antwoord op uw vraag?  

    17. Waar vind ik de uitkomsten van het Levensloop-onderzoek?


    Is dit een antwoord op uw vraag?  

    18. Wanneer vinden de regionale netwerkborrels plaats?

    VvAA organiseert in het voorjaar en in het najaar regionale netwerkborrels. Meer informatie hierover leest u in Arts en Auto.


    Is dit een antwoord op uw vraag?  

    19. Wanneer zijn de rondetafelbijeenkomsten?

    Het bestuur van Vereniging VvAA vindt het belangrijk om voeling te houden met haar achterban. Daarom worden er rondetafelbijeenkomsten rondom thema’s georganiseerd waar leden persoonlijk voor worden uitgenodigd afhankelijk van het onderwerp.


    Is dit een antwoord op uw vraag?  

    20. Wanneer is het volgende congres?

    In november 2015 wordt het congres georganiseerd.


    Is dit een antwoord op uw vraag?  

    Staat uw vraag er niet tussen?  Stel uw vraag direct via de chat ›

    VvAA Ledenservice

    Wij zijn op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur bereikbaar en helpen u graag.