Lean reis naar Japan

Bent u ook benieuwd hoe u zaken slimmer en efficiënter kunt aanpakken in uw praktijk en/of organisatie? Of bent u al een tijdje bezig veranderingen door te voeren?
Meld u dan nu aan voor een unieke kennisreis in 2018 naar de bron van ‘Lean werken’, Japan.
Boek reis

Reis naar verbetering - Japan

Bent u ook benieuwd hoe u zaken slimmer en efficiënter kunt aanpakken in uw praktijk en/of organisatie? Of voert u al langer veranderingen door? Meld u dan nu aan voor een unieke kennisreis van 3 t/m 10 maart 2018 naar de bron van ‘Lean werken’: Japan.

Wat levert ‘lean’ op?


Lean is een andere manier  van denken, die berust op het principe van realisatie van maximale waarde voor de cliënt met minimale verspilling. 'Hetzelfde doen met de helft minder'. Door Lean te denken en uw organisatie naar deze managementfilosofie in te richten, verbetert u uw werk en werkomgeving. U en uw collega’s werken efficiënter en effectiever waardoor er meer tijd overblijft voor de patiënt. Bijkomend voordeel dat vaak ontstaat: meer winst.

Toyota: Lean-voorbeeld


Begin jaren ’90 voerden Womack en Jones een grootschalig onderzoek uit waarbij ze Amerikaanse autofabrikanten vergeleken met Toyota. Toyota bleek auto’s te bouwen met de helft minder mensen, de helft minder voorraad, de helft minder ruimte en de helft minder fouten. Oftewel: beduidend betere kwaliteit tegen beduidend lagere kosten. Dit ontketende het nodige enthousiasme over Lean. 

Lean in de zorg


Vele sectoren, bedrijven en maatschappelijke organisaties zoals ziekenhuizen zijn sindsdien aan de slag om ook ‘Lean’ te worden. 
Inmiddels is Lean ook tot de zorg – waar efficiënter werken een wens is -  doorgedrongen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat verpleegkundigen 31% tot 34% van hun tijd besteden aan het lopen en slechts 35% van hun tijd aan effectieve patiëntenzorg. Centraal bij ‘Lean in de zorg’ staat de vraag: ‘Hoe kunt u uw zorgonderneming efficiënter inrichten, terwijl de klantwaarde voorop blijft staan en zelfs wordt vergroot?’ 

Lean in uw zorgonderneming


Ook uw zorgonderneming verdient het om inzicht te krijgen in Lean werken en alle voordelen daarvan. Door op een slimme manier gebruik te maken van menselijke capaciteiten en het optimaliseren van processen, creëert u zoveel mogelijk waarde voor de klant en vergroot u uw werkplezier. U stemt het proces af op de wensen van de klant en creëert toegevoegde waarde. Ten tweede elimineert u verspillingen en ontstaat er flow in het proces, waardoor de winstgevendheid stijgt. 
 

De kennisreis naar Japan, de bron van Lean denken en handelen


Wij nodigen zowel  starters als gevorderden in Lean werken en denken uit deel te nemen aan een kennisreis naar Japan. We gaan hierbij terug naar de bron, maken kennis met de Japanse manier van Lean management en Lean denken. We bezoeken zorginstellingen en innovatieve bedrijven die via Kaizen hun bedrijfsvoering verbeterden.

Lean-specialisten uit Japan en tandarts en black-belter/lean consultant Alexander Tolmeijer begeleiden de reis. Naast bezoeken vinden er discussies plaats, meetings en wrap ups.
Naast het inhoudelijk kennisprogramma, maakt u tijdens deze reis kennis met de tradities van Japan, overnacht u in een authentieke ryokan en maakt u een tour door Kyoto.
 

Contact met VvAA QualityTime

Hebt u vragen? Neem dan gerust contact met ons op:

Boek reis

Dagindeling


Voorlopig programma Japan in vogelvlucht 
Zaterdag 3 maart: Vlucht Amsterdam - Nagoya
Zondag 4 maart: Aankomst Nagoya
Maandag 5 maart: Oriëntatie op de lean methode en bezoeken Toyota.
Dinsdag 6 maart: Sessie met Lean specialist, bezoek ziekenhuis, terugkoppeling /discussie
Woensdag 7 maart: Bezoek aan een bedrijf voor hergebruik van boeken en de Toyota methode / discussie
Donderdag 8 maart: Bezoek ziekenhuis/tandartspraktijk – kaizen activiteiten en voordeel voor patiënten 
Vrijdag 9 maart: Bezoek aan Omron Kyoto Taiyo – Lean, de weg naar succes / Kyoto
Zaterdag 10 maart:  transfer naar Osaka en vlucht vanaf Osaka naar Amsterdam

We staan open voor uw suggesties en verzoeken ter optimalisering van het programma.

Pre/posttour

Wilt u voorafgaand aan de kennisreis of na afloop nog uitgebreider kennismaken met Japan dan stelt VvAA QualityTime op maat voor u een verlenging samen. U kunt dan denken aan bijvoorbeeld een verlenging in Kyoto aansluitend op uw reis of een uitgebreidere route naar het noorden van Japan.

Goed voorbereid op reis

Om goed voorbereid Japan te bezoeken en veel uit uw bezoeken en meetings ter plaatse te halen, organiseert VvAA voorafgaand aan de reis een inspirerende en inleidende bijeenkomst. 
Hierbij worden de persoonlijke leerdoelen besproken.
 

Vluchten

We hebben de volgende vluchten geselecteerd:


Datum              Vluchtnr.         Route                                      Vertrek             Aankomst

3 maart           LH 989            Amsterdam – Frankfurt            10:55 uur          12:05 uur

3 maart           LH 736            Frankfurt - Nagoya                   13:40 uur          09:30 uur#

10 maart           LH 741            Osaka - Frankfurt                     11:00 uur          15:00 uur

10 maart           LH 996            Frankfurt – Amsterdam            16:25 uur          17:35 uur 

#  aankomst 4 maart

LH = Lufthansa

Bovenstaande tijden zijn lokale tijden.


Reisbeschrijving

Dag 1 en 2: vliegreis Amsterdam naar Nagoya
In de ochtend vertrekt onze vlucht van Amsterdam naar Nagoya via Frankfurt. We arriveren de volgende ochtend om 09:25 uur in Nagoya. Vervolgens reizen we per transfer vanaf de luchthaven naar ons hotel Crowne Plaza in Nagoya. Programma voor de dag van aankomst wordt nog ingevuld.

Dag 3: Kennismaking en bezoek Toyota
De ochtend start met een bijeenkomst over de gang van zaken bij bezoeken aan Japanse organisaties. Gebruiken en do’s en don’ts worden doorgenomen en er vindt een inleiding plaats op wat we gaan zien bij Toyota, de bron van Lean denken. Thema’s daarin zijn ‘Lean Management en Lean denken’. 
Toyota mag maar met maximaal 18 personen bezocht worden en het is dan ook een unieke kans om met een selecte groep deze tot de verbeelding sprekende ‘bron’ van zelf te bezoeken en te ervaren. We maken kennis met de standaard van Lean werken binnen een fabrieksproces. Juist door bij een heel andere tak van sport een kijkje te nemen, wordt het zo veel duidelijker wat Lean werken voor een proces betekent.

In de middag vindt er een sessie plaats onder leiding van een van de Lean specialisten naar aanleiding van het bezoek aan Toyota.
Na het diner overnacht u wederom in Crown Plaza in Nagoya.

Dag 4: TPS Toyota, coachend lean management Japan Red Cross ziekenhuis 
In de ochtend starten we met een presentatie van een TPS (Toyota Production System) specialist. In ‘The House of Toyota’ zijn de grondbeginselen en doelen van het Lean gedachtengoed vastgelegd.
In de middag bezoeken we het Nagoya Daini Ziekenhuis. Hier zullen we met name het ‘coachend management’ ervaren dat zo kenmerkend is voor Lean management.
Het bezoek wordt afgesloten met een discussie.
Overnachting in Crown Plaza in Nagoya.

Dag 5: ReNet gebruikte boeken en de Toyota Lean Methode, Ryokan experience
In de ochtend vertrekken we naar een bedrijf voor hergebruik van boeken, dat de Toyota TPS combineert met een eigengereide eigen visie van hergebruik van boeken en elektrische apparatuur. De lunch gebruiken we samen met het management van het bedrijf.
In de middag worden zowel TPS als de visie van het bedrijf bediscussieerd en behandeld voor ‘eigen gebruik’. 
Na deze bijeenkomst vertrekken we naar onze traditionele ryokan (traditioneel hotel) in Gifu waar de dag wordt afgesloten met een traditioneel Japans diner.

Dag 6: Bezoek Seki Chuo Ziekenhuis – kaizen activiteiten gekoppeld aan patiëntenzorg
Vanochtend maken we uitgebreider kennis met Kaizen activiteiten tijdens een bezoek aan het Seki Chuo Ziekenhuis. Hierbij wordt het vooral duidelijk hoe Kaizen activiteiten extra waarde opleveren voor de patiënten.
Kaizen, vrij vertaald 'continue stapsgewijze verbetering', is gebaseerd op de overtuiging dat het succes van een onderneming afhangt van een voortdurende verbetering van kwaliteit en productie in de meest uitgebreide zin. Kaizen is geen techniek, noch een set gereedschappen, maar een attitude en een management-filosofie. Het is de simpele verklaring voor het Japanse economische wonder en de oorzaak van het feit dat Japan toonaangevend is wat betreft de 'flexibele fabricage', het vermogen om processen snel aan te passen aan de zich wijzigende behoeften van de consument en de vraag uit de markt.
Na de lunch vindt er wederom een wrap up plaats van het bezoek en het thema.
Daarna vertrekken we naar Kyoto, een van de meest tot de verbeelding sprekende bestemmingen in Japan. In Kyoto zijn eindeloos veel tempels te bezoeken, mooie tuinen en wijken waar het lijkt alsof de tijd terug gedraaid is. Hier kunt u het ‘echte’ Japan ontdekken. De sushi uit Kyoto is wereldberoemd.

Dag 7: Omron Kyoto Taiyo – geen liefdadigheid maar een kans – van Lean naar Succes / Kyoto
We starten de dag met een bezoek aan Omron Kyoto Taiyo, een succesvolle Lean organisatie die voor 80% door gehandicapte medewerkers wordt gerund. Het thema van de ochtend is: geen liefdadigheid maar een kans waarbij Lean is ingezet om succes te genereren.
Na de lunch vindt weer wrap up plaats naar aanleiding van het gehele weekprogramma en behandelde Lean thema’s.
De rest van de dag wordt gebruikt om Kyoto te ontdekken tijdens een korte tour. 

Dag 8: Vlucht Osaka – Kyoto
In de ochtend vertrekt u met de Shinkansen naar Osako. Van daaruit vliegt u terug naar Amsterdam met een stop in Parijs.

Kyoto bezienswaardigheden:

Fushimi Inari tempel
Een van de mooiste tempels in Kyoto is de Fushimi Inari tempel. Deze tempel bestaat uit tientallen oranje bogen met daarop Japanse schriften waar u onder door kunt lopen. Deze tempel is een van de bekendste heiligdommen van Japan en de Fushimi Inari tempel trekt dan ook veel bezoekers. U vindt de tempel in de wijk Fushimi-ku.

Uitzicht vanaf Kiyomizu -dera
Vanaf de Kiyomizu-dera tempel heeft u het mooiste uitzicht over Kyoto. Deze tempel staat bekend om het 'heldere water' dat u er vindt. Tijdens de wandeltocht naar boven komt u langs leuke winkeltjes waar u allerlei Japans snoepgoed kunt proeven dat vaak gemaakt is van groene thee.

Gouden Kinkaku-ji tempel
Een boeddhistische tempel die u niet wilt missen als u in Kyoto bent is de Gouden Tempel genaamd Kinkaku-Ji. De tempel wordt omringd door een park en op een mooie dag weerspiegelt deze goudgekleurde shrijn in de vijver. Kinkaku-Ji wordt ook wel het Gouden Paviljoen genoemd en vindt u in de wijk Kinkakuji-chō. Combineer een bezoek aan Kinkaku-ji met de Ryoan-ji tempel waar u een boeddhistische zen-tuin vindt. Dit is een rustgevende Japanse steentuin.
 
Geisha district Gion
De plek om geisha's tegen te komen is in de wijk Gion. U vindt hier vele theehuizen en een van de levendigste straten is de Shijō Street. Daar vindt u winkels en uitgaansgelegenheden.

Nog meer
Kyoto puilt uit van bijzondere eetgelegenheden, van traditioneel tot heel hip en vernieuwend. Daarnaast is Kyoto de plek om sushi te eten in een sushi train restaurant waar lange lopende banden de sushi voorbij laat komen waaruit u kunt kiezen. Verder is een bezoek aan de Nshiki markt interessant vanwege alle ‘rare’ dingen die er verkocht worden en u kunt hier als fijnproever de meest uitheemse lekkernijen proberen. 
In de omgeving van Kyoto zijn nog veel meer tempels te bezoeken en ook het Bamboo Forest.

Contact met VvAA QualityTime

Hebt u vragen? Neem dan gerust contact met ons op:

Boek reis

Hotel Crowne Plaza **** - Nagoya

De eerste nachten verblijft u in het comfortabele Crowne Plaza hotel in Nagoya ligt op dichtbij het station en op 5 minuten afstand met de trein van de levendige wijk Sakae en de tempel Atsuta – Jingu.
Het heeft een prachtig uitzicht vanuit de bar op de 30ste verdieping en er zijn vijf eetgelegenheden 

De kamers zijn ruim en hebben allemaal een minibar en een waterkoker met groene thee. Op de badkamer staan uw slippers en diverse toiletartikelen klaar.
Er is gratis wifi in de lobby en gratis vast internet op de kamer.

Het hotel krijgt een beoordeling van 8,5.
  

Ryokan verblijf Gifu

Het verblijf in een traditioneel hotel, een ryokan, is een onvergetelijke ervaring.
In deze kleinschalige accommodaties brengt u veel tijd door op de grond zoals in de traditie van de Japanners. Uw kamer is voorzien van matten waarop u op kussens aan uw tafel kunt zitten. Veelal zijn de ramen of de verschillende vertrekken van uw kamer voorzien van rijstpapieren kamerschermen.
De ryokans hebben over het algemeen een gemeenschappelijk traditioneel bad (een onsen) en een algemene ruimte waar u kunt ontspannen in uw kimono. Bij de ingang van de ryokan verruilt u uw schoenen voor klaar gezette slippers. In de kamer zelf trekt u de slippers of pantoffels uit en loopt u op de dikke matten op uw blote voeten.
In de avond wordt uw bed op de grond klaar gemaakt (eventueel met kruik). Soms wordt er ook verwacht dat u zelf de futons (Japanse matrasjes) tevoorschijn haalt om uw bed op te maken.
Een verblijf in een ryokan is dé manier om kennis te maken met de traditionele levensstijl en gastvrijheid van de Japanse bevolking. 
In de avond wordt er een uitgebreide traditionele Japanse maaltijd geserveerd.

 
 

Hotel ShinMiyako **** - Kyoto

Midden in het hart van Kyoto ligt ons hotel ShinMiyako. Door de geweldige ligging is het makkelijk de vele bezienswaardigheden van Kyoto makkelijk te bezoeken.
Het hotel heeft ruime kamers en er gratis wifi. Er is een bar en een restaurant in het hotel.

Het hotel krijgt een beoordeling van 8,5.
 
  

Contact met VvAA QualityTime

Hebt u vragen? Neem dan gerust contact met ons op:

Boek reis

Prijs per persoon

  • o.b.v. verblijf in een eenpersoonskamer of gedeelde tweepersoonskamer:  € 7.695,-

Inbegrepen

  • voorbereidingsbijeenkomst in Nederland – tbv leerdoelen
  • vluchten Amsterdam – Nagoya, Osaka – Amsterdam per  Lufthansa in de economy klasse inclusief belastingen en ticketingkosten
  • alle vervoer in Japan per touringcar, metro en trein
  • 3 overnachtingen in Hotel Crowne Plaza Nagoya
  • 1 overnachting in traditionele ryokan in Gifu
  • 2 overnachtingen Hotel ShinMiyako in Kyoto
  • bedrijfsbezoeken aan Toyota, Nagoya Daini Ziekenhuis, Seki Chuo Ziekenhuis, Omron Kyoto Taiyo (onder voorbehoud van wijzigingen!)
  • dagelijkse meetings, training en wrap ups in Japan onder leiding van Japanse Lean experts en de Nederlandse lean-expert Alexander Tolmeijer.
  • alle maaltijden (ontbijt, lunch, diner) inclusief traditioneel Ryokan diner
  • alle drankjes bij de maaltijden
  • inhoudelijke lean begeleiding vanuit Japan
  • Nederlandse inhoudelijke reisleiding Alexander Tolmeijer 
  • terugkomdag in Nederland

  • Niet inbegrepen

  • persoonlijke uitgaven zoals drankjes buiten de maaltijden om
  • evt. fooien
  • bijdrage Calamiteitenfonds Reizen (€ 2,50 per boeking)
  • bemiddelingskosten (€ 35,- per boeking)

  • Bijzonderheden

    De reis gaat door met een minimum aantal deelnemers van 14 personen.
     
    Op deze reis zijn afwijkende ANVR-annuleringsvoorwaarden van toepassing:
    Bij annulering tot 50 dagen voor vertrek: 25% annuleringskosten
    Bij annulering tot 35 dagen voor vertrek: 50% annuleringskosten
    Bij annulering tot 25 dagen voor vertrek: 100% annuleringskosten
    Voor de vluchten gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden (afhankelijk van uw ticket, voorwaarden op aanvraag).

    Indien u in bezit bent van een Nederlands of Belgisch paspoort kunt u zonder visum tot maximaal 3 maanden in Japan verblijven. Vergeet niet ruim voor vertrek de geldigheidsduur van uw paspoort te controleren. Uw paspoort moet op de dag van uw terugreisdatum geldig zijn.

Contact met VvAA QualityTime

Hebt u vragen? Neem dan gerust contact met ons op:

Boek reis