Klanttevredenheidsonderzoek 2016 Leven

Leden beoordelen VvAA-levensverzekeringen met een 7,56

U beoordeelt onze service en dienstverlening binnen onze levensverzekeringen met een 7,56. Dat blijkt uit het Klanttevredenheidsonderzoek 2016 door GfK.


Welke onderdelen zijn onderzocht?


  • Klantfocus

    De hoogste waardering die onze leden in 2016 gaven, gaat naar de zeer klantvriendelijke behandeling: maar liefst 89%. Leden voelen zich eerlijk behandeld en merken dat ze écht belangrijk worden gevonden: een stijging met 7% ten opzichte van vorig jaar.

  • Aankoopproces

    82% is in 2016 (zeer) tevreden over het aankoopproces. In 2015 was dat 80%. Deze score komt onder meer door een gestegen waardering over de ontvangen informatie.

  • Adviseur

    82% is in 2016 (zeer) tevreden over de adviseur. In 2015 was dat 87%. De tevredenheid over verschillende onderliggende aspecten ligt nog steeds boven de 80%, maar de tevredenheid over het advies en het inlevingsvermogen daalde iets.

  • Website

    81% is in 2016  (zeer) tevreden over de website. In 2015 was dat 83%. De vindbaarheid van de informatie is volgens u echter wel verbeterd en ook het taalgebruik op de website is verhelderd.

  • Geschreven communicatie

    77% is in 2016 tevreden. In 2015 was dat 73%. De overzichtelijkheid en de relevantie zijn gestegen. 

  • Verzekeringen

    65% is in 2016 (zeer) tevreden. In 2015 was dat 72%. U hebt niet altijd een goed beeld wat het onze levensverzekeringen te bieden hebben en dit heeft een negatief effect op de prijs/kwaliteitverhouding.


  • Wat gaan we doen met de uitslagen van het onderzoek?


  • Coaching en begeleiding

    Om u nog beter van dienst te kunnen zijn, zijn wij in 2016 gestart met een VvAA-breed  leertraject. Een belangrijk element in deze leergang is dat wij ons nog meer dan voorheen verplaatsen in uw persoonlijke situatie. De klantvriendelijkheid die u hebt ervaren is hierdoor gestegen naar 89%. In 2017 gaan wij zoals hierboven al gemeld door met dit leertraject.

  • Duidelijkheid en toegevoegde waarde
    In 2016 heeft 60% van u aangegeven dat u een goed beeld van de verzekering(en) hebt. Dat kan dus beter. Daarom herschrijven wij in 2017 onze polisvoorwaarden. Wij vinden het immers zeer belangrijk dat u een goed beeld hebt van onze verzekeringen en hierdoor weet wat u eraan hebt. Dat geldt helemaal voor onze levensverzekeringen, waarvan wij bij veel van u onvoldoende duidelijk maken wat u eraan hebt.