5 tips om zonder stress effectiever te werken

Door Mascha Gibbs-de Ridder

 

In de cursus Time- en stressmanagement leert u te sturen met de tijd, in plaats van dat de tijd ú stuurt. Lees hier alvast de 5 handige tips van trainer Mascha Gibbs-de Ridder om zonder stress effectiever te werken. 

  • Plan bruto tijd

    Wat kost een afspraak werkelijk? Plan dat dan ook in. Dus: niet vergaderen van 10-11.00 uur maar van 9.45 - 11.15 uur (want u moet erheen, u leest de agenda door, blijft even hangen, het loopt uit, etc.)

  • Lees uw e-mail op gezette tijden

    Maximaal 3x per dag, en zet buiten die momenten uw e-mail uit. De postbode kwam 'vroeger' ook niet 3x per dag!

  • Plan volgende week deze week in

    Neem hier een half uur de tijd voor. Schuif items van deze week door, kijk waar de drukke pieken zitten en plan uw administratieve rompslomp in. Zo hebt u beter zicht. Doordat u weet wat u te wachten staat, hebt u een psychologische buffer gecreëerd.

  • Bundel uw werk

    Doe zoveel mogelijk 'dezelfde' klussen achter elkaar: e-mail, dicteren, administratie, bel-uur, etc. Medici kunnen dit toepassen bij niet-patiëntgebonden werk.

  • Leer uw 'ja' uitstellen en gebruik 'ja, mits'

    Vraag bedenktijd voordat u 'ja' zegt en denk vervolgens na over uw 'voorwaarden': 'Ja, ik wil die patiënt wel voor jou zien, mits jij zorgt dat de papieren rompslomp is verwerkt.'

Blijf baas over uw eigen kostbare tijd

Hoe gaat u om met uw beschik­bare tijd? In de training Time- en stress­management van 1,5 dag leert u de belang­rijkste tijd­verspillers in én buiten uw werk kennen. Met deze kennis kunt u uw tijd beter plannen en ook uw prio­riteiten beter stellen. U gaat daarbij aan de slag met een profes­sionele acteur.

Meer informatie


Cursisten beoordelen de training Time- en stressmanagement met een 8,5.