Inloggen

5 tips om zonder stress effectiever te werken

Time- en stressmanagement

Hoe leert u sturen met de tijd, in plaats van dat de tijd ú stuurt? Het antwoord vindt u een aantal handige tips van trainer Martine Timmermans.

1 - De Pareto-regel

Houd de Pareto-regel (de 80/20 regel) in gedachten. In 20 procent van de tijd, doe je 80 procent van de taak. De overige 80 procent besteed je vooral aan punten en komma’s. Juist met administratie is dit echt zonde van je tijd.

2 - Pommodore - realistisch plannen

Voor wie concentreren een uitdaging is, of voor wie juist de hele dag doorwerkt zonder te pauzeren: gebruik eens de Pommodore-techniek. Deze techniek is vernoemd naar een kookwekker in de vorm van een tomaat en helpt je met realistisch plannen én focus aanbrengen. Verdeel je werkzaamheden bij aanvang van je dag in tomaten. Dat houdt in: 25 minuten werken, 5 minuten pauze. Gebruik hiervoor een kookwekker of app. Alle afleiding stel je uit tot de pauzes.

3 - 1 taak tegelijk - zet zoden aan de dijk

Doe aan ‘single tasking’ in plaats van multitasking. Steeds je concentratie verschuiven kost je namelijk een hoge mentale prijs, concludeert ook deze studie van de Loughborough University (pdf). Check jij om de vijf minuten je telefoon? Dan duurt het vierenzestig seconden voordat de aandacht weer teruggaat naar het lezen van dat onderzoek of rapport. Maar wacht….het duurt echter 15 tot 25 minuten voordat de focus weer op het hoogtepunt is. Om de vijf minuten jouw telefoon checken? Niet doen dus!

4 - Zet e-mailnotificaties uit

Voorkom onnodige afleiding en zet e-mailnotificaties uit. Zo doe je dat in Outlook: Kies bestand, kies opties, kies e-mail, klik dan de vier vinkjes bij Ontvangst Bericht weg en klik op ok.

5 - Sluit de werkdag bewust af

Het einde van je werkdag in zicht? Sluit deze bewust af door terug te kijken en geniet daardoor meer van je avondprogramma. Ook rust je beter uit! Zo kijk je het laatste kwartier of half uur van je werkdag even terug op je dag: Je sluit bewust mentaal al je patiënten en taken af: "Wat heb ik gedaan? Wat wil ik hierin nog doen?" Schrijf hierna je hoofd eens leeg en noteer de zaken die je nog wilt doen op je to-do-lijst. Ruim je werkplek op en leg fysiek/ mentaal alles klaar voor morgen. Werkt dit voor je, dan kun je ook alvast je top-3-taken voor morgen noteren: drie (kleine) taken die je dan beslist wilt opleveren. Leg daarvoor alles klaar voor morgen.
Martine Timmermans

Wie is uw trainer?

Blijf baas over uw eigen kostbare tijd

Hoe gaat u om met uw beschik­bare tijd? In de training Time- en stress­management van 1,5 dag leert u de belang­rijkste tijd­verspillers in én buiten uw werk kennen. Met deze kennis kunt u uw tijd beter plannen en ook uw prio­riteiten beter stellen. U gaat daarbij aan de slag met een profes­sionele acteur.

Meer informatie


Cursisten beoordelen de training Time- en stressmanagement met een 8,5.