Zo belandt uw beleidsplan niet in een la

Waarom belandt een beleidsplan vaak in een la? Tips voor zorgprofessionals met managementtaken. "Een beleidsplan geeft richting, zeker als veranderingen aan de orde van de dag zijn."

1) Het beleid is van ons allemaal

Als een beleidsplan in een la belandt, komt dat vaak doordat het plan niet mét de vakgroep is gemaakt, maar door één of twee collega's. Zorg er daarom voor dat de hele groep is betrokken bij de totstandkoming van het plan. Dan voelt ook iedereen zich eigenaar.

2) Stuur mee in plaats van gestuurd te worden
‘We zijn afhankelijk van anderen’; ‘verder dan een jaar vooruit kijken kan niet’; ‘onze invloed is zeer beperkt’. Los van de vraag of deze beweringen wel kloppen, leiden ze vaak tot beleidsinertie: het beleid blijft hetzelfde totdat er een kracht van buitenaf op wordt uitgeoefend. Geeft u als vakgroep of praktijk het roer uit handen? Hoe beperkt de ruimte soms ook is: het is beter om (mee) te sturen dan om gestuurd te worden.

3) Een beleidsplan maakt uw visie concreet
Een visie helpt bij het funderen van beslissingen: vanuit welke overtuiging doen wij zaken wel, of juist niet? Een visie kan wat algemeen van karakter zijn. ‘Wij leveren topkwaliteit’, en meer uitspraken waar niemand tegen kan zijn. Een goed beleidsplan licht echter toe wat je onder topkwaliteit verstaat en hoe je die realiseert of borgt. Het is een belangrijk instrument dat helpt koers te houden als veranderingen aan de orde van de dag zijn. 

4) Stel prioriteiten

Wat is uw prioritering van de beleidsdoelen? Wilt u te veel, dan realiseert u doorgaan te weinig. Maak dus keuzes: doe liever twee dingen goed dan vijf dingen half of niet.

5) Wat is het beleidsplan u waard?

Een goede aannemer hoort uw verbouwingsplannen aan, stelt kritische vragen, geeft advies en probeert uw wensen zo helder mogelijk te krijgen. Daarna maakt hij een offerte. Schrikt u van het bedrag? Dan vraagt u zich af hoe graag u de verbouwing wilt. Dat geldt ook voor beleidsplannen. Zorg ervoor dat de consequenties, de randvoorwaarden betrokken worden bij de beleidsontwikkeling.
Professioneel én plezierig managen, makkelijker gezegd dan gedaan. Deze 6 tips maken u het werk een stuk eenvoudiger.

Wilt u alle essentiële managementvaardigheden leren kennen?

In de leergang Management in de zorg leert u in 9 modules om uw maatschap of vakgroep pragmatischer, interactiever en strategischer aan te sturen. Helder communiceren, conflictbeheersing, timemanagement, onderhandelen en financieel management zijn daarbij belangrijke onderwerpen. Management in de zorg start op verschillende momenten in het jaar.

Meer informatie
Management in de zorg | VvAA