Professioneel én plezierig managen, zo doet u dat

12 januari 2017 - Krijgt u er als zorgprofessional meer managementtaken bij? Hoe zorgt u ervoor dat u deze goed uitvoert? En - even belangrijk - dat u dat met plezier doet, voor uzelf en voor uw collega’s? Onderstaande tips uit de leergang Management in de Zorg helpen u op weg. 

Tip 1. Wees duidelijk, naar uzelf en uw medewerkers

Veel managers verwarren duidelijkheid met onvriendelijkheid: "wanneer ik duidelijk ben, vinden anderen me vast niet aardig". Het tegenovergestelde is waar. U wint juist aan respect wanneer u duidelijk aangeeft wat u wilt en waarom. Toets regelmatig of u beslissingen goed kunt uitleggen aan uzelf en aan anderen.

Tip 2. Zorg voor effectieve tijdsbesteding

Veel kostbare tijd gaat verloren aan vergaderingen en ander overleg. Maar hoe nuttig en noodzakelijk zijn deze bijeenkomsten? Door een goede voorbereiding voorkomt u 'oeverloos gepraat': gebruik een agenda met de te bespreken punten, het doel ervan en het gewenste resultaat. Een goede gespreksvoorzitter doet overigens ook wonderen.

Tip 3. Reflecteer

Voor goed management is een plezierige samenwerking en vertrouwen vereist. Dat gaat niet vanzelf en vraagt tijd. Toon oprechte interesse in elkaar en reflecteer met enige regelmaat op de samenwerking. Besteed daarbij zowel aandacht aan de plus- als de verbeterpunten. Dit draagt bij aan een open sfeer waarin het normaal is elkaar aan te spreken.  

Tip 4.  Werk met portefeuillehouderschap

Verdeel de niet-patiëntgebonden taken (denk aan administratie/inkoop/personeel, etc.) op basis van affiniteit en capaciteit. Verstrek per portefeuille een mandaat waarbinnen zelfstandig besluiten kunnen worden genomen door de betreffende portefeuillehouder. Dit komt de slagkracht zeer ten goede.

Tip 5. Zorg voor energie

Deel de zegeningen en focus met elkaar. Niet alleen op wat beter moet, maar ook wat energie oplevert. Gun elkaar specifieke werkzaamheden en/of invulling van ambities, die het werkplezier vergroten.

Tip 6. Werk gestructureerd

Maak jaarlijks met elkaar een jaarplan waarin de belangrijkste doelstellingen voor het komende jaar worden geformuleerd. Dit is meteen een goed moment om te reflecteren op het voorgaande jaar en de zegeningen te tellen!


Reacties:

Prima om zo weer even de puntjes op de i te zetten. Vooral tip 6, het maken van een jaarplan en delen van de doelstellingen vind ik waardevol.
Hugo Tiel

Goede en bruikbare tips. 
Eveline van de Ven.

tip 3... Het samengevoel op basis van vertrouwen en respect is een prachtige investering en kost geen energie; gek genoeg geeft dat energie en plezier om er met elkaar voor te gaan!! Succes iedereen.
Jet Neven.

Tip 5 komt goed van pas bij mij!
Sharon O

 
Leerzaam. Iets voor aan de wand om met enige regelmaat acht op te slaan
Maarten Boswinkel

Geef uw reactie

*
*
plan260x260


Management in de zorg

In 4 maanden de kneepjes van het managementvak leren? Trainers Remco Heukels en Mascha de Ridder verzorgen de leergang Management in de Zorg.

RemcoMascha

Startdata Management in de Zorg 2017:

  • donderdag 16 februari
  • vrijdag 10 maart (versnelde versie)
Naar training