Tips en adviezen bij 'lastige' communicatie

Iedereen kent wel van die situaties waarbij een gesprek met een collega of patiënt onplezierig verloopt. Er is nog niet direct een conflict maar de spanning is voelbaar. VvAA geeft u een aantal tips om met dit soort lastige situaties om te gaan.

  • Wat is de vraag achter het gedrag?

    De kunst bij het bespreken van irritaties is erachter komen waar de angel zit. Dat doet u vooral door dóór te vragen. Dat is lastig, zeker als u zelf partij bent, omdat uw primaire reactie is om uzelf te verdedigen. Begin ieder gesprek open en luister goed naar de ander.
  • Probeer er plezier in te krijgen om tot de kern van de zaak door te dringen

    Houd niets impliciet. Verhelder juist, vraag door tot waar het de ander echt om te doen is. U krijgt dan pas echt contact met de ander en ontvangt de reactie die u kunt plaatsen.
  • Omgaan met ‘stops’

    Stops zijn uitingen van de ander waardoor u u aangevallen voelt en merkt dat u u begint te verdedigen. Ga niet in de tegenaanval of probeer niet de macht te willen winnen. Stel vragen naar het waarom van de stop; vat de woorden van de ander samen (“laat ik je samenvatten, zodat je kunt zien of ik je goed begrepen heb”) of reflecteer zijn gedrag (“ik merk dat je niet tevreden bent met deze afloop, klopt dat?”)
  • Houding

    Mensen worden beoordeeld op hun houding. Iemands houding is een van de eerste aspecten die u kunt waarnemen en geeft direct een eerste indruk van de ander. Wees bewust van de eigen houding in een gesprek maar probeer ook een geoefende houdingkenner te worden waardoor u een gesprek positief kunt beïnvloeden door bijvoorbeeld de houding van de ander te spiegelen of deze te benoemen.
  • Oordeel niet te snel maar stel vragen

    Door vragen te stellen stelt u uw oordeel uit en probeert u informatie in te winnen maar ook initiatief te nemen/houden in het gesprek, aandacht vast te houden, afwisseling aan te brengen en uw gesprekspartners te activeren. Vragen roepen minder weerstand op dan beweringen. 
Remco

Wie is uw trainer?

Leer in één dag effectief communiceren

De basics van effectief communiceren? In deze interactieve, eendaagse training komen ze in vogelvlucht voorbij. Fris uw vaardigheden op en krijg grip op technieken en mechanismen die voor u van belang zijn. Deze training is kort en to-the-point, maar allesbehalve oppervlakkig.

Schrijf u nu in
Effectief communiceren VvAA opleidingen