Tips voor beoordelings- en functioneringsgesprekken

Met deze 7 handige tips komt u goed beslagen ten ijs als u de jaarlijks terugkerende beoordelings- en functioneringsgesprekken gaat voeren. 

  • Het geheim van effectieve gesprekken steekt in een goede voorbereiding. Van beide kanten.

  • Een duidelijke personeelscyclus bestaat uit 3 gesprekken:

    Een planningsgesprek:
    Wat spreken we voor de komende tijd af, waar gaan we aan werken?

    Een functioneringsgesprek:
    Hoe gaat het tot nu toe, wat moeten we eventueel bijstellen?

    Het beoordelingsgesprek:
    Hoe is het gegaan, wat zijn de resultaten? 

  • Zorg voor duidelijkheid en blijf vriendelijk tijdens alle gesprekken. Vertel vooral wat goed is gegaan én beter kan. Bouw dus vooral aan de sterktes en zoom niet teveel in op waarin een medewerker niet uitblinkt. Dat leidt vooral tot frustraties over en weer.

  • Let erop dat beoordelings- en functioneringsgesprekken een middel zijn om goed leiding te geven. Het is geen doel op zich. Vermijd daarom situaties dat u vooral lijstjes afvinkt en/of een formulier samen doorworstelt.

  • Het toetsen en terugblikken op wederzijdse verwachtingen staat centraal. Voornamelijk met als doel om samen vooruit te kijken. Dat omhelst ontwikkelen, hulp aanbieden, motiveren en aanspreken waar dat nodig is.

  • Borg de werkafspraken in een personeelsdossier. Zoals afspraken over bijscholing. Dat stelt u in staat om samen de voortgang te monitoren. Wisselt de leidinggevende dan is het voor de medewerker handig om bewijs in handen te hebben over zijn of haar functioneren.

  • Beoordelings- en functioneringsgesprekken hebben minder om het lijf bij medewerkers die goed functioneren. Toch blijven deze gesprekken belangrijk, al is het 1 keer per jaar. Salaris is namelijk niet de enige drijfveer voor mensen. Ontdekken wat iemand werkelijk drijft, draagt bij aan een succesvol gesprek voor beide kanten.

Het beste uit uw medewerkers en uw team halen

Beoordelings- en functioneringsgesprekken zijn een krachtig sturingsmiddel om het beste uit uw medewerkers en team te halen. De vraag is alleen: hoe zorgt u er als leidinggevende voor dat u goed beslagen ten ijs komt? In de training Beoordelings- en functioneringsgesprekken gaat u hiermee actief aan de slag.

Meer informatie
Beoordelings- en functioneringsgesprekken | VvAA