Artikel

Kozijnen­kwestie: huis­eigenaar klaagt aannemer aan

2 april 2024
Leestijd 2 min

In een poging om zijn huis nieuw leven in te blazen, besluit een enthousiast VvAA-lid om een renovatie te starten en nieuwe kozijnen te laten plaatsen. Het project verandert al snel in een uitdaging, wanneer de gekozen aannemer tekortschiet en onverwachte problemen ontstaan.

Gebreken bij eindoplevering

Een aannemer en een huiseigenaar sluiten een overeenkomst voor het plaatsen van nieuwe kozijnen. De werkzaamheden duren enkele weken, maar op de laatste dag zijn ze nog niet klaar. Tijdens een inspectie ontdekt de huiseigenaar enkele gebreken. Er zijn fouten gemaakt met maten en producten en er zitten vensterbanken los. Hoewel de aannemer dit beschouwt als de eindoplevering, denkt de huiseigenaar daar anders over.

Expertinschakeling en derde partij

De huiseigenaar stelt herhaaldelijk voor om samen een expert in te schakelen om de gebreken vast te stellen, maar de aannemer reageert niet op deze voorstellen. Uiteindelijk kiest de huiseigenaar zelf een expert, die de aannemer uitnodigt om aanwezig te zijn bij het onderzoek. Nadat de aannemer geen gehoor geeft aan het herstellen van de gebreken, laat de huiseigenaar een derde partij de gebreken herstellen. De zaak belandt bij de rechter, waarbij de huiseigenaar wordt vertegenwoordigd door VvAA.

Aannemersclaim en rechterlijke uitspraak

De aannemer beweert dat hij niet betrokken was bij het kiezen van de expert en vindt deze partijdig en niet-deskundig. De rechter verwerpt deze argumenten omdat de aannemer ervoor koos om niet bij het onderzoek aanwezig te zijn. Het rapport was duidelijk en er was geen bewijs dat de expert niet deskundig was. De rechter wijst de vordering van de huiseigenaar volledig toe, tot een bedrag van ruim € 45.000.

Het belang van herstelkansen

De belangrijkste les uit dit vonnis is dat het essentieel is om een contractspartij altijd de kans te geven om zelf de gebreken te herstellen. Daarnaast is het in het kader van onafhankelijkheid en onpartijdigheid wijs om samen een expert uit te kiezen. Als een deskundige door een van de partijen wordt gekozen, is het belangrijk om de andere partij ook uit te nodigen. Betrek de andere partij actief, dit versterkt de zaak wanneer deze voor de rechter komt.

Vragen?

Of het nu gaat om een conflict met uw aannemer, architect, of bouwbedrijf; VvAA Legal zet zich graag voor u in om dit goed op te lossen. Onze Juridische servicedesk is bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur.

Juridische servicedesk
030 247 49 99
Bel ons

Meer lezen?

Cover Gids Tuchtrecht in de zorg
16 januari 2025
Leestijd 1 min

Gids Tuchtrecht in de zorg geeft professionals houvast

De gids Tuchtrecht in de zorg legt in infographics en bondige teksten uit hoe het tuchtrecht in de zorg werkt.

Een man zit achter zijn Imac met een koptelefoon en lacht naar een vrouw die naast hem staat in een blauwe jas
12 december 2024
Leestijd 5 min

Europese ruimte voor gezondheidsgegevens op komst

Europese ruimte voor gezondheidsgegevens (EHDS): wat betekent dit voor zorgverleners en hoe bereid je je voor?

Zorgverleners in gesprek in een zorginstelling beroepsaansprakelijkheid
25 november 2024
Leestijd 4 min

Smartengeld: wat is het en hoe wordt de hoogte bepaald?

Bij aansprakelijkheid wordt vaak gesproken over smartengeld. Maar wat is smartengeld en hoe wordt de hoogte ervan bepaald?

Juridische dag van Waarde
25 november 2024
Leestijd 1 min

Juridische dag van Waarde over verzuim en inzet­baar­heid

Op 24 oktober 2024 organiseerden we de 2e Juridische dag van Waarde op kasteel Waardenburg, over duurzame inzetbaarheid, verzuim, disfunctioneren en agressie.

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen