Kies en word gekozen

Geplaatst: 25-6-2018

Verder komen in het leven, wie wil dat niet? Hoe je dat het beste doet? Door jezelf passend en relevant te presenteren. Zo onderscheid je jezelf automatisch van al die anderen. Marketing is bij uitstek de discipline om dit te leren. Marketing anno nu gaat namelijk steeds meer over echt en oprecht zijn. Of zoals voormalig hoofd marketing van Unilever, Marc Mathieu, het mooi zei: ‘Marketing used to be about making a myth and telling it. Now it’s about telling a truth and sharing it.’ In deze blog lees je hoe jij jouw waarheid voor je kunt laten werken.

Onderscheiden, onderschatten mensen vaak. Ga maar eens na: sinds een paar jaar is het vrijwel ondenkbaar dat een student niet op zijn minst twee maanden in het buitenland heeft gezeten, praeses of secretaris van een studenten- en/of studievereniging was, vrijwilligerswerk doet en extra vakken volgt naast een tweede master. Anders gezegd: uitzondering is momenteel de norm. Je valt nu pas op als je dit allemaal níet gedaan hebt. En zo maken we elkaar gek. Hoe kun je dan in vredesnaam nog opvallen? Heel eenvoudig: door keuzes te maken op basis van wat jouw gesprekspartner wil of nodig heeft. Zo creëer je een match.

Luister

Marketeers willen hun klanten – of elk ander publiek – door en door kennen. Dat doen ze door te luisteren naar hun klanten en naar ontwikkelingen in de markt: wat willen ze, waar zoeken ze, waar zitten de gaten? Die wil je vullen. Met iets nieuws, met hogere of passender kwaliteit, een betere prijs, een lekkerder verpakking, etc. Dat geldt ook voor jou als persoon. Weet wat er bij jouw gesprekspartner en in haar of zijn omgeving speelt. Hoe kun jij helpen haar of zijn doelen te verwezenlijken? Wat vindt zij of hij belangrijk, interessant, passend, prettig en leuk? Ga daar ver in, want the devil is in the details. En succes ook.

Verkopen = kiezen

Matchen, afstemmen, passend maken: waarom ben jij degene die het gat kan vullen en in dat gat past? Jouw toekomstige gesprekspartner wil helemaal niet álles ‘afnemen’ wat jij kunt, bent of biedt. Zij of hij wil veel liever dat jij specifiek in huis hebt wat op dat moment nodig is. Som dus niet op wat je allemaal te bieden hebt, maar kies en benadruk dat jij dat hebt wat de ander vraagt. Een bestuursfunctie is zinnig voor organisatie en samenwerking, maar minder relevant voor een hardcore wetenschappelijk onderzoek.

Investeer tijd in jezelf

De truc van boven de rest uitsteken, is dus niet in elk gesprek vertellen wat jou nu zo bijzonder maakt, maar vertellen wat jou specifiek bijzonder maakt in elk specifiek gesprek. Blijf jezelf dus vooral in de breedte ontwikkelen, vul al die onmisbare pluspunten op je CV aan en pak al die gave kansen. Maar investeer vooral ook tijd in nadenken over wie je echt bent en zorg voor een goed, eerlijk en geloofwaardig verhaal. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar in deze transparante, overvloedige tijden een verplichte investering die je dubbel en dik terugverdient.

Nog een tip als toetje: vertel bondig, boeiend en beeldend. Bondig omdat mensen scannen, boeiend zodat je interesse wekt en beeldend omdat dat emoties opwekt. Veel plezier en succes!

CelineTjomme

Marketeer Céline Savelkoul en communicatiespecialist Tjomme Reeringh zijn ledenadviseurs bij VvAA. Vanuit hun expertises helpen zij (studerende) zorgprofessionals graag aan een succesvolle carrière en een onbezorgd leven door zin van onzin te scheiden, persoonlijke aandacht te hebben en relevante en heldere ondersteuning te geven.