Als zorgverlener is je product toename in welzijn

"Tijdens mijn werk vraag ik mij altijd af: hoe zou ik het vinden als ik nu dit kind of de ouder ervan zou zijn? Zolang die ‘trading places’-gedachte blijft opkomen, werk ik met bezieling.

De Kindertandheelkunde kan in ons land nog ongelooflijk verbeteren. Het kan nog veel kindvriendelijker en doelmatiger. Het motto van onze kinderkliniek TandInZicht luidt: ‘Help kinderkiespijn de wereld uit’. Wij zien dagelijks dat dit haalbaar is. Echter, de zorgverzekeraars zijn voor mij als zorgverlener onbereikbaar voor afspraken over innovatie in mijn vakgebied. Ik voel mij niet op waarde geschat ten aanzien van kwaliteit en professionaliteit. Noch voel ik mij gesteund in onze ambities. In de praktijkvoering loopt mijn passie vast in de bureaucratische regelgeving.

De pet van rendement 

Het is onverstandig om zorgverleners afhankelijk te maken van zorgverzekeraars. We mogen er niet blind op vertrouwen dat zorgverzekeraars het beste met ons of de patiënt voor hebben. Immers zij hebben de pet op van rendement, wij die van zorg en welzijn. Dat betekent dat het onvermijdelijk is dat we het soms moeilijk hebben. We moeten ons allemaal houden aan regels, die per definitie tekort schieten wanneer ze al het menselijke willen beteugelen. 

Ik overweeg al 27 jaar een andere baan

Of ik een andere baan overweeg? Ach, dat overweeg ik al 27 jaar. Ik kom net terug van congres, daar had ik het er met collega’s over. We vroegen ons af of we niet beter in het toerisme zullen gaan werken? Ik droom wel eens een eind weg. Zeker op momenten dat ik mij beknot voel. Alleen, het mooie van ons werk is: elk patiëntencontact roept ons terug naar de basis. Dat we een mens kunnen helpen. Het leven is de moeite waard als je iets kunt betekenen voor een ander en helemaal wanneer dat een kind betreft."