Artikel

Emotionele verwerking van een medisch incident

17 november 2021
Leestijd 2 min

Een medische fout, calamiteit of incident raakt altijd de patiënt. Maar ook voor de zorgverlener die erbij betrokken is, kan het heel belastend zijn. Om te voorkomen dat het blijvend invloed uitoefent op uw handelen en welzijn, is het van belang hier bij stil te staan.

Ruimte voor verwerking

Stress, angst voor herhaling, flashbacks, onzekerheid over het functioneren. Het zijn enkele symptomen van zorgverleners na een impactvolle gebeurtenis. Wordt hier weinig of te laat aandacht aan besteed, dan leidt dat vaak tot meer defensieve zorg, minder bevlogenheid en andere carrièrekeuzes. Door tijdig stil te staan bij wat er is gebeurd en wat dat met u doet, biedt u ruimte voor verwerking. Pas op de plaats maken, in plaats van de natuurlijke neiging volgen om ‘gewoon’ door te gaan.

Iemand om mee te praten

Soms is het voldoende om te praten met een collega of het thuisfront. Hebt u meer behoefte aan professionele hulp? Dan kunt u een beroep doen op peer support. Dit is professionele ondersteuning door een getrainde (externe) collega na een incident of calamiteit. Maar ook na andere impactvolle gebeurtenissen, zoals agressie op de werkvloer.

Dat je geraakt wordt tijdens je werk, kan juist onderdeel zijn van je professionele groei

In ziekenhuizen en grotere instellingen is peer support vaak binnen de organisatie geregeld. Is dat bij u niet het geval, of voelt het veiliger in gesprek te gaan met een peer support-coach buiten uw organisatie, dan kunt u contact opnemen met een onafhankelijke peer support-coach.

Wat doet een peer support-coach?

Een peer support-coach kent de ‘normale reacties op abnormale gebeurtenissen’. Vaak is hij of zij werkzaam in hetzelfde vakgebied. Via één of meer gesprekken achterhalen jullie samen wat er nodig is om de gebeurtenis te verwerken en u weer in balans te brengen. VvAA werkt met onafhankelijke peer support-coaches met ruime ervaring in de gezondheidszorg.

Hoe VvAA kan helpen

Zoekt u professionele ondersteuning na een incident of calamiteit? Kijk dan voor meer informatie en onze coaches op VvAA Peer Support.

Bekijk VvAA Peer Support

Vragen?

Neem voor meer informatie over hulp bij emotionele verwerking contact met ons op. Wij helpen u graag. De Juridische servicedesk is bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur.

Juridische servicedesk
030 247 49 99
Bel ons
Website
Juridische helpdesk

Meer lezen?

Studente staat buiten en lacht.
19 februari 2024
Leestijd 3 min

5 tips voor je cv (zodat jij die baan scoort)

Ben jij op zoek naar een bijbaan of functie in de zorg? Waar je ook op solliciteert: een goed cv (curriculum vitae) is belangrijk. Ontdek 5 tips.

Winst van goed vergaderen
7 februari 2024
Leestijd 3 min

De winst van goed vergaderen: betere besluiten, minder frustratie en een geaccrediteerde methode

Hoe bevalt de vergadercultuur in uw zorgorganisatie? De incompany training Effectief vergaderen (met accreditatie) helpt: betere besluiten, minder frustratie..

falen is oké
20 juli 2023
Leestijd 4 min

Falen is oké: ontwikkel je groeimindset

In dit blog bekijken we het verschil tussen een vaste mindset en een groeimindset. Met 7 tips!

Young professional zit aan tafel en schrijft een motivatiebrief en doet aan cv-building
13 maart 2023
Leestijd 7 min

Cv-building

Hoe schrijf je een cv en motivatiebrief voor je vervolgopleiding zodat jij je nét wat beter onderscheidt dan je collega’s? Vier opleiders vertellen hierover.

PrivacyverklaringAlgemene voorwaardenDisclaimerCookiegebruikCookie instellingen