Inloggen

Alle FAQ's over de zorgverzekering

De veelgestelde vragen over de zorgverzekering rondom COVID-19 hebben wij voor u op een rij gezet.


Zorgverzekering

Verzekeringen

Alles over de zorgverzekering

1. Wat betekent reisadvies groen of geel voor mijn zorgverzekering?

Gaat u naar een gebied dat als veilig wordt gezien (reisadvies: groen of geel)? Dan kunt u gewoon gebruikmaken van vergoedingen uit de basisverzekering en uw aanvullende verzekeringen. Ook als het reisadvies verandert als u al op uw bestemming bent.

Raakt u tijdens uw reis zelf besmet met COVID-19? Of één van uw reisgenoten? Dan vergoeden de aanvullende verzekeringen Zorg op reis en Excellent soms de kosten van extra vervoer of verblijf. Dit kunt u lezen in de uitgebreide voorwaarden Zorg op reis.

2. Wat betekent reisadvies oranje of rood voor mijn zorgverzekering?

Het reisadvies oranje of rood betekent dat alle vakanties naar een gebied worden afgeraden. Bij geel zijn vakantiereizen mogelijk, maar wordt u aangeraden op de risico’s te letten. Het reisadvies is onder andere oranje (of rood) als een land of regio het coronavirus niet voldoende onder controle heeft, geen Nederlandse toeristen verwelkomt of quarantaine oplegt bij aankomst. Welk land of welke regio in welke categorie valt, kunt u eenvoudig terugzien op nederlandwereldwijd.nl.
Een oranje (of rood) reisadvies vanwege corona heeft geen invloed op de vergoeding van uw verzekering. Dit geldt ook voor de aanvullende verzekeringen Zorg op reis en Excellent. Wel adviseren wij u de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken op te volgen.

Maximaal 180 dagen
Maakt u gebruik van de vergoedingen uit de aanvullende verzekering Zorg op reis of Excellent? Houdt er rekening mee dat wij onverkort de maximale reisduur van 180 dagen hanteren. Ook als u door een verplichte quarantaine de 180 dagen overschrijdt. De situatie rond het coronavirus kan namelijk elk moment veranderen. Bij een nieuwe uitbraak kunnen landen strenge maatregelen nemen, zoals afsluiten van gebieden en het sluiten van grenzen. Dat kan heel snel gaan. Het is uw eigen verantwoordelijkheid of u dit risico wilt nemen.

Alarmcentrale
Heeft u onverwacht zorg of hulp nodig in het buitenland? Neemt u dan contact op met onze Artsen Alarm Service via 030 241 29 08

3. Wat wordt vergoed als u in het buitenland in quarantaine moet?

Bent u in het buitenland en moet u vanwege het coronavirus in quarantaine? Dan kan het zijn dat u niet alle kosten vergoed krijgt. Dit is afhankelijk van uw situatie. Vergeet niet om altijd de Artsen Alarm Service te bellen voordat u zorgkosten in het buitenland maakt. U bereikt de Artsen Alarm Service via 030 241 29 08.

Quarantaine in het ziekenhuis
Moet u in quarantaine in een buitenlands ziekenhuis? Dan vergoedt de basisverzekering uw zorgkosten tot maximaal het Nederlandse tarief. Heeft u een aanvullende verzekering Zorg op reis of Excellent? Dan vult die de vergoeding aan tot 100% voor de acuut noodzakelijke zorg. 

Quarantaine buiten het ziekenhuis bij besmetting (van u of uw reisgenoot)
Moet u buiten het ziekenhuis in quarantaine, bijvoorbeeld in een hotel? Dan vergoeden Zorg op reis of Excellent soms de extra kosten van verblijf.

Mist u door ziekte of de quarantaine uw vlucht? Ook dan vergoeden Zorg op reis of Excellent soms de extra kosten van vervoer. Deze vergoeding geldt alleen als u door medische redenen niet kunt vliegen, bijvoorbeeld omdat u bent opgenomen in het ziekenhuis of te ziek bent om te vliegen. Wordt u vanwege veiligheidsredenen geweigerd op een vlucht, bijvoorbeeld omdat u (vermoedelijk) besmet bent met COVID-19? Dan vergoeden wij geen extra kosten van vervoer.

Welke vergoedingen er voor extra kosten van vervoer en verblijf er mogelijk zijn, kunt u lezen in de uitgebreide voorwaarden Zorg op reis.

Quarantaine buiten het ziekenhuis zonder besmetting (van u of uw reisgenoot)
Hier kan bijvoorbeeld sprake van zijn als iedereen in het hotel waar u verblijft preventief in quarantaine moet omdat één of meerdere van de gasten in het hotel besmet is. De extra kosten van verblijf vergoeden wij dan niet. Ook Zorg op reis of Excellent vergoeden dan niet. Mist u in dit geval door de quarantaine uw vlucht? Ook dan zijn de kosten voor eigen rekening.

Eerder terug naar huis
Heeft u Zorg op reis of Excellent? Dan vergoeden wij in bepaalde gevallen een eerdere terugkeer naar huis. Onze alarmcentrale bepaalt of repatriëring voor u mogelijk is. Bij besmetting van COVID-19 of verdenking daarvan kan dit niet. Regelt u zelf vervoer? Bijvoorbeeld om terug naar huis te komen of naar een andere regio te reizen? Dan kan het zijn dat wij de kosten van dat vervoer niet (volledig) vergoeden.

Het afgeven van een negatief reisadvies is geen grond voor repatriëring. Let op: Ook het Ministerie van Buitenlandse Zaken gaat geen reizigers meer repatriëren. We raden u aan om in zo’n situatie contract op te nemen met uw reisorganisatie. Mogelijk kunnen zij iets voor u betekenen. 
 

4. Kan VvAA nu nog doen aan wachtlijstbemiddeling?

De ziekenhuizen doen er alles aan om de zorg te kunnen blijven leveren zoals u dat gewend bent. Hierbij staat de kwaliteit van zorg voorop. Een aantal ziekenhuizen heeft te maken met personeel dat in quarantaine moet. Daardoor is er bij die ziekenhuizen minder personeel beschikbaar. Om alle noodzakelijke operaties door te kunnen laten gaan, moeten ziekenhuizen soms geplande zorg afzeggen. Zij kijken daarbij zorgvuldig per patiënt wat de beste oplossing is. Wij volgen dan ook het beleid van de ziekenhuizen. Verder houden zij ons op de hoogte van de actuele ontwikkelingen.

Goed om te weten
Wilt u weten wanneer u naar verwachting weer voor geplande zorg naar het ziekenhuis kunt? Bekijk dan de 'urgentielijst medisch-specialistische zorg' op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Heeft u vragen? Neem dan contact op met de Zorgconsulent. Bel 0800 668 96 67 (gratis) op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur, kies voor optie 2.


5. U moet een rekening betalen, maar dit lukt niet in een keer. Wat kunt u doen?

De coronacrisis kan ervoor zorgen dat u op dit moment minder inkomsten heeft. Denkt u hierdoor problemen te krijgen bij het betalen van de premie of medische kosten? Neemt u dan op tijd contact op met ons Service Center. Samen kijken wij dan naar wat voor u een passende betalingsregeling is. U kunt ook direct een betalingsregeling rel="noopener noreferrer" aanvragen via MijnVvAAzorgverzekering. Samen komen wij zo tot een passende oplossing in deze moeilijke tijd.

6. Wat vergoedt de basisverzekering precies?

19 maart 2020 - De basisverzekering vergoedt in Nederland de reguliere zorg voor de behandeling van COVID-19, ook als u zorgkosten maakt tijdens thuisquarantaine. Houd er rekening mee dat deze kosten eerst worden verrekend met het eigen risico.

7. Moet u als Zvw-pgb-budgethouder een zorgverlener die geen zorg kan verlenen wel betalen?

Kijk voor voor meer informatie over declareren van niet-geleverde Zvw-pgb zorg vanwege corona op deze informatiepagina. Belangrijk is dat u uw administratie goed bijhoudt. Gebruik daarvoor het Registratieformulier declaratie niet-geleverde zorg Zvw-pgb in verband met corona.

8. Wordt een corona-test in het buitenland vergoed?

Moet u zich in het buitenland op advies van een arts of de autoriteiten laten controleren omdat u verschijnselen vertoont van besmetting met COVID-19? Dan krijgt u de kosten hiervan vergoed vanuit de basisverzekering, maar maximaal tot het Nederlandse tarief (€ 65,-). Onze aanvullende verzekeringen Zorg op reis en Excellent vergoeden ook de kosten boven het Nederlandse tarief.

Wilt u zich op uw eigen verzoek laten controleren op COVID-19, zonder dat u klachten heeft? Dan krijgt u de kosten hiervan niet vergoed. Dit geldt ook voor een corona-test als die verplicht wordt gesteld bij aankomst in een land. 



Let op: Maximaal 180 dagen verzekerd

Maakt u gebruik van de vergoedingen uit de aanvullende verzekering Zorg op reis of Excellent? Houd er dan rekening mee dat dit alleen geldt voor een verblijf tot maximaal 180 dagen in het buitenland.

Momenteel geldt er voor de hele wereld minimaal code oranje. Per 15 juni 2020 wordt het reisadvies voor een aantal landen versoepeld. Reist u vanaf 15 juni naar het buitenland? Dan hanteren wij onverkort de maximale reisduur van 180 dagen. Ook als u door een verplichte quarantaine de 180 dagen overschrijdt. De situatie rond COVID-19 kan namelijk elk moment veranderen. Bij een nieuwe uitbraak kunnen landen strenge maatregelen nemen, zoals afsluiten van gebieden en het sluiten van grenzen. Dat kan heel snel gaan. Het is uw eigen verantwoordelijkheid of u dit risico wilt nemen.

VvAA ledenservice

Neem gerust telefonisch contact met ons op. Dat kan op werkdagen tussen 08.00 en 17.30 uur. Wij helpen u graag.

 

Spoedeisende hulp nodig?

Bel Artsen Alarm Service. Zij staan dag en nacht voor u klaar. Ook vanuit het buitenland.


Share op Whatsapp Share op Facebook Share op Twitter Share op LinkedIn Stuur via email