Inloggen

Alle FAQ's over de reisverzekering

De veelgestelde vragen over de reisverzekering rondom COVID-19 hebben wij voor u op een rij gezet.


Reisverzekering

Verzekeringen

Alles over de reisverzekering

1. Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen?

9 juni 2020 - De kleurcodes geven aan hoe veilig een land of gebied is, of in het land of het gebied een veiligheidsdreiging is. Op Nederland wereldwijd staat het advies per kleurcode toegelicht. Op deze site vindt u ook het actuele reisadvies per bestemming. De reisadviezen zijn niet bindend. Het blijft de verantwoordelijkheid van uzelf en van de reisorganisatie om een reis wel of niet te laten doorgaan.
Code rood en oranje staan gelijk aan een negatief reisadvies.

2. Er wordt een acuut beroep op mij, als (para) medische zorgverlener, gedaan om zorg te verlenen. Hierdoor moet ik mijn reis (vroegtijdig) annuleren. Mijn werkgever komt mij niet tegemoet in deze kosten. Ook de reisorganisatie/luchtvaartmaatschappij stelt mij niet schadeloos (in de vorm van bijvoorbeeld een voucher). Vallen mijn (overblijvende) annuleringskosten onder de annuleringsdekking van mijn reisverzekering?

01 april 2020 - Het gaat hier om uitzonderlijke situaties en maatwerk. Wij verzoeken u vriendelijk, contact op te nemen met onze afdeling Schadeservice op telefoonnummer 030 - 247 48 86 en uw situatie aan onze schadebehandelaar toe te lichten. Vervolgens kunnen wij beoordelen of uw annulering onder de annuleringsdekking van uw reisverzekering valt.

3. Ik heb een reis geboekt naar een gebied dat is getroffen door COVID-19 of er geldt een negatief reisadvies (code rood of oranje). Ik wil mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder de annuleringsdekking van mijn reisverzekering?

9 juni 2020 - Epidemieën zijn uitgesloten bij schadeverzekeringen. Deze reden van annuleren valt daarmee niet onder een ‘verzekerde gebeurtenis’ of een ‘verstoorde vakantiebeleving’.  Deze kosten zijn dus niet verzekerd. We adviseren u om in dit geval contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. N.B. Diverse bedrijven en organisaties bieden klanten de mogelijkheid om reiskosten of accommodatiekosten kosteloos om te zetten of te annuleren.

4. Is mijn annuleringsverzekering van toepassing als tijdens mijn verblijf de veiligheidscode van de locatie waar ik ben, vanwege COVID-19, verandert van groen/geel naar oranje of rood?

9 juni 2020 - Epidemieën zijn uitgesloten bij schadeverzekeringen. Deze reden van annuleren valt daarmee niet onder een ‘verzekerde gebeurtenis’ of een ‘verstoorde vakantiebeleving’. Deze kosten zijn dus niet verzekerd. We adviseren u om in dit geval contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

5. Ik ben op reis en de reisadvies code wijzigt van groen of geel naar oranje of rood:

16 juni 2020 - De vragen en antwoorden:

  • Ben ik met mijn reisverzekering verzekerd?
    Ja, u bent verzekerd, maar de dekking vervalt als u langer blijft dan de eerste terugkeermogelijkheid.
  • Vallen de kosten van een (eerdere) terugreis dan onder mijn reisverzekering?
    Nee, uw reisverzekering biedt hiervoor geen dekking. Wij adviseren u in dat geval contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.
  • Ben ik verzekerd voor medische kosten?
    Heeft u medische kosten meeverzekerd (zie polis)? Dan bent u verzekerd voor medische kosten ook in geval van corona. Let op: repatriëring is alleen bij medische noodzaak en bij overlijden verzekerd. Repatriëring moet in dat geval wel mogelijk zijn gezien de situatie.

6. Ben ik met mijn reisverzekering verzekerd als ik op reis ga naar een gebied met code groen, geel, oranje of rood?

16 juni 2020 - De kleurcodes zijn adviezen. Op Nederland wereldwijd staat het advies per kleurcode toegelicht.

  • Als u op reis gaat naar een gebied met adviescode groen of geel, dan is uw reisverzekering geldig.
  • Adviescode oranje en rood staan voor een negatief reisadvies. Bij code oranje wordt een vakantiereis namelijk niet als een noodzakelijke reis gezien.
  • Gaat u op reis naar een gebied met adviescode oranje, dan bent u verzekerd, behalve voor alle corona gerelateerde schade, kosten, verliezen en /of hulpverlening.
  • Gaat u op reis naar een gebied met adviescode rood, dan biedt uw reisverzekering geen dekking.

7. Ik ben in een land en kan niet terug, want er gaan geen vluchten vanwege COVID-19. Worden mijn extra hotelkosten vergoed?

19 maart 2020 - Het gaat hierbij om geannuleerde vluchten; u zit dus niet in quarantaine. Wij adviseren u in dit geval eerst contact op te nemen met uw reisorganisatie. Biedt de reisorganisatie geen oplossing of dekking? Dan kunt u de extra verblijfskosten bij VvAA indienen. Extra verblijfkosten (overnachtingen, eten en drinken) worden tot maximaal € 1.250,- per persoon vergoed. Formeel heeft u hiervoor geen dekking, VvAA wijkt in verband met het coronavirus af van de voorwaarden.

8. De kans is groot dat mijn pakketreis niet doorgaat. Moet ik het laatste deel van de aanbetaling nog doen?

Op basis van de algemeen geldende reisvoorwaarden moet u de rest van het bedrag betalen. Besluit u zelf tot annulering of annuleert het reisbureau de reis vanwege de coronacrisis, zie dan de andere antwoorden in dit dossier.

9. Ik ben op reis in een gebied dat is getroffen door het virus. Door onvoorziene vertraging duurt mijn reis langer dan gepland. Geldt mijn reisverzekering dan ook langer?

28 februari 2020 - Als uw reis door onvoorziene vertraging langer duurt dan gepland, blijft uw reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat u naar huis kunt keren.

10. Ik heb een reis geboekt maar krijg geen visum, of mijn visum wordt ingetrokken omdat het land waarheen ik wil reizen haar grenzen sluit. Ik kan daar dus niet heen. Vallen deze kosten onder de dekking van de annuleringsverzekering?

13 maart 2020 - Nee, dit is niet verzekerd. Landen sluiten hun grenzen en ontzeggen reizigers toegang tot hun grondgebied om verspreiding van COVID-19 te voorkomen. De grondoorzaak van deze maatregel waardoor u gedupeerd bent is COVID-19. We adviseren om contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. 

11. Ik heb een vakantie geboekt bij een reisbureau, dat de vakantie heeft geannuleerd vanwege het coronavirus. Het reisbureau wil mij een tegoedbon geven, maar ik wil graag mijn geld terug. Waar heb ik recht op?

26 maart 2020 - Op het moment dat uw pakketreis wordt geannuleerd door een SGR-aangesloten reisorganisator, ontvangt u in de huidige situatie een voucher. Deze voucher is één jaar geldig na afgifte en mag ook worden gebruikt voor een reis die buiten dat jaar zal plaatsvinden, mits deze reis maar binnen de geldigheidsduur is geboekt. Tevens biedt de voucher de SGR-garantie tegen faillissement van de reisaanbieder. Motivering voor deze voucher is het vinden van een balans tussen de rechten van reizigers en het voortbestaan van reisorganisators. 

Op het moment dat u na het ontvangen van de voucher toch besluit geen andere reis te boeken en liever uw geld terugkrijgt, is dit ook mogelijk. De reisorganisator die de voucher heeft verstrekt, is verplicht om de volledige waarde terug te betalen. Het moment van terugbetalen is uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar, maar niet eerder dan na 6 maanden van de uitgifte van de voucher. Zo behoudt u toch uw recht op teruggave van geld, maar slechts op een later tijdstip.

Er is sprake van een pakketreis op het moment dat minimaal twee van onderstaande reisdiensten worden gecombineerd in een boeking voor dezelfde reis:

- Personenvervoer;
- Accommodatie;
- Verhuur van auto’s of andere motorvoertuigen;
- Overige toeristische diensten.

Het boeken van bijvoorbeeld losse vliegtickets valt niet onder een pakketreis.


12. Ik heb een reis samengesteld waarbij ik ook naar een land of gebied ga waar het coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik direct doorgaan naar mijn volgende bestemming of langer op de huidige bestemming blijven. Heb ik recht op vergoeding op basis van deze verzekering?

4 maart 2020 - Het annuleren of omboeken van een gedeelte van de reis op basis van de samengestelde reisdekking is alleen verzekerd als er sprake is van natuurgeweld, terrorisme, binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming, stuk gaan van het geboekte vervoer, plotselinge en onaangekondigde staking of overboeking. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

13. Door de maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan ben ik in het buitenland gestrand of in de problemen gekomen. Ik kan geen beroep doen op een reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij. Wat kan ik doen en wie kan mij helpen?

26 maart 2020 - Voor hulp verwijzen wij u naar www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Dit is een gezamenlijk platform van de reisbranche, luchtvaartmaatschappijen, verzekeraars (waaronder VvAA) en onze overheid om u bij uw problemen te helpen. Op deze site kunt u zich registreren en vindt u informatie over eigen bijdragen.

VvAA ledenservice

Neem gerust telefonisch contact met ons op. Dat kan op werkdagen tussen 08.00 en 17.30 uur. Wij helpen u graag.



Share op Whatsapp Share op Facebook Share op Twitter Share op LinkedIn Stuur via email