Auto importeren deel 1: Wanneer loont het?

Dit artikel is de eerste in een reeks van 6. In deze reeks vertellen we u wat er allemaal komt kijken bij het importeren van een tweedehands auto. Tips, aandachtspunten, valkuilen. Het komt allemaal aan bod. 

In dit eerste artikel gaan we in op de vraag: wanneer is het interessant om een auto te importeren? We richten ons vooral op de occasionmarkt van Duitsland. Hier is het aanbod verreweg het grootst. 60% van alle auto’s die geïmporteerd worden, komt hier vandaan. 

Laten we even kijken naar de omvang van die occasionmarkt. Kijk je op de Nederlandse occasionsites, dan worden er tussen de 170.000 en 250.000 auto’s aangeboden. Als we dan naar de meest populaire occasionsite in Duitsland kijken (mobile.de), dan zien we daar een aanbod van ruim 1.400.000 occasions. Daardoor is de kans een stuk groter dat u de auto vindt die exact voldoet aan uw wensen. En dat met een besparing die oploopt tot 30%

Waarom zijn er in Duitsland zoveel occasions en waarom zijn ze zoveel goedkoper?

  • Er wonen meer mensen in Duitsland, wat automatisch zorgt voor meer auto’s
  • In Duitsland worden nieuwe auto’s niet belast (bpm)
  • Veel auto’s zijn afkomstig van fabrieksmedewerkers van merken als Audi, BMW en Mercedes. Deze worden voor een scherpe prijs verkocht

Met welke kosten krijg ik te maken?

Het importeren van een auto brengt een aantal kosten met zich mee. De uiteindelijke prijs kan onderverdeeld worden in 4 kostenposten.

1. De aanschafprijs

Logisch natuurlijk. De auto moet aangeschaft worden. De autobedrijven in Duitsland zijn maar wat blij met onze groeiende vraag naar auto’s uit Duitsland. Dit zorgt ervoor dat de onderhandelingsruimte in de meeste gevallen beperkt is. Verwacht dus geen duizenden euro’s korting, maar 500 euro kan er meestal wel vanaf.

2. Het transport

De auto moet natuurlijk mee naar Nederland. U kunt de auto zelf terugrijden, maar de gemakkelijkste manier is om gebruik te maken van een autoambulance. Het voordeel is dat de auto dan all-risk verzekerd is en u geen kenteken hoeft aan te vragen in het land van herkomst. Rijdt u de auto zelf naar huis, dan heeft u een geldig buitenlands kenteken en een buitenlandse WA-verzekering nodig. 

Let op! Het is verboden om met een buitenlands exportkenteken in Nederland te rijden. Om gedoe te voorkomen wordt daarom het gebruik van een autoambulance geadviseerd.

Transport kost rond de 0.75 euro per kilometer. De totale kosten voor de auto hangen hier dus sterk vanaf. Staat de auto in Berlijn, dan bent u, afhankelijk van uw woonplaats zo 700-900 euro aan transportkosten kwijt. Staat de auto in Düsseldorf  dan is dat 150-250 euro. 

3. De rest-bpm

Zoals gezegd, zit er op alle nieuwe auto’s in Nederland een belasting. De Belasting voor Personenauto’s en Motorvoertuigen. Bij het importeren van een auto, moet u een deel hiervan nog voldoen. Dit is de belangrijkste reden om een auto wel of niet te importeren. De hoogte van de rest-bpm is afhankelijk van de Co2-uitstoot en de staat van de auto. Dit verschilt dus sterk per auto.

4. De RDW-keuring

Voordat de auto in Nederland de weg op mag, moet deze gekeurd worden door de RDW. Hiervoor kunt u een eendagskenteken bij het RDW aanvragen die alleen geldig is van uw huisadres naar het keuringsstation op de dag van de keuring. 

Bij de RDW wordt gecontroleerd of de auto gestolen is en of de buitenlandse APK overgenomen kan worden. Zodra alles bij het keuringsstation en BPM-aangiftepunt is geregeld wordt de auto officieel toegevoegd aan het Nederlandse kentekenregister en ontvangt u binnen enkele dagen een Nederlands kenteken. De kosten voor deze keuring bedragen ongeveer 100 euro. 

Conclusie

Zoals u ziet, verschillen de kosten voor het importeren sterk per auto. Als vuistregel kunt u het volgende onthouden: vanaf een budget van 15.000 euro wordt het interessant om een auto te importeren. Hierbij gaan we er wel vanuit dat u het importeren uitbesteedt aan een professionele partij. Hoe duurder de auto, hoe groter het voordeel over het algemeen is.

Als u alles zelf doet, zijn de kosten een stuk lager. Het is dan ook bij een lager budget interessant om een auto te importeren. De besparing in vergelijking met een Nederlandse auto, kan oplopen tot 30%. Dat is ná alle bijkomende kosten die hierboven beschreven zijn.

Leuk om te weten: VvAA-leden genieten van 10% korting op de importdienst van Mijn Autocoach

In de volgende artikelen gaan we dieper in op de verschillende stappen die u moet ondernemen bij het importeren van een auto. Boordevol tips en adviezen uit de praktijk. In deel 2: De zoektocht naar de juiste auto. Hoe u het kaf van het koren kunt scheiden.