Op zoek naar de geschikte auto in Duitsland

Zo maakt u de beste keuze

In het eerste deel van deze reeks, las u wanneer het loont om een auto te laten importeren en wat bijkomende kosten zijn. Want naast de aanschafprijs, krijgt u ook te maken met onder andere bpm en transportkosten. 
 
Nu is het tijd voor de volgende stap: op zoek naar een geschikte auto. De occasionmarkt van Duitsland is verreweg het grootst: 60 procent van alle auto’s die geïmporteerd worden, komt hier vandaan. De vijf belangrijkste aandachtspunten op een rij: 
 

1. Verschil in opties bij dezelfde uitvoering

Wanneer u op zoek bent naar een auto, zijn er vast bepaalde opties die u belangrijk vindt. Denk aan parkeersensoren voor én achter, een verstelbare lendensteun, enzovoort. Controleer vooraf of de auto daadwerkelijk over deze gewenste opties beschikt. Ga hierbij niet alleen af op de uitvoering (zoals ‘Business Line’).
 

Importeur bepaalt opties

De importeur bepaalt welke opties er op een bepaalde uitvoering worden geleverd. Zo kan een ‘Business Line’ in Duitsland, afwijken van een ‘Business Line’ in Nederland. Cruise control is op veel Belgische wegen verboden. Een luxe Audi of Volvo zónder cruise control is geen zeldzaamheid. Goed om te weten voordat u de auto in ontvangst neemt!
 

2. Düsseldorf of Berlijn?

In het eerste deel hebben we het al gehad over de transportkosten. Houd hier ook rekening mee wanneer u op zoek bent naar een auto op de Duitse occasionsites. Staat de auto (in de buurt van) Düsseldorf? Dan kunt u rekenen op transportkosten rond de 150 - 250 euro. Vindt u een auto in Berlijn, dan loopt dit al snel op tot 700 - 900 euro. Dit kan vooral doorslaggevend zijn wanneer u twijfelt tussen twee vergelijkbare auto’s. 
 

3. Ex-huurauto’s met extra voordeel

U wordt waarschijnlijk niet direct warm van een ex-huurauto. De uitdrukking “Don’t be gentle, it’s a rental” komt ergens vandaan. En toch kan het interessant zijn om een ex-huurauto te importeren. Vooral wanneer de auto een lage tellerstand heeft. De auto is dan nog niet zo ernstig mishandeld. Het grote voordeel zit hem in de bpm. Die wordt grotendeels gebaseerd op de huidige waarde van de auto. De Belastingdienst hanteert een aantal waarde-verminderende factoren. Wanneer een auto als huurauto gebruikt is, daalt de auto in waarde. Zelfs als de auto nog als nieuw is. Het feit dat het een huurauto is geweest, is al genoeg. Resultaat: een lagere bpm. 
 

4. Schadeauto’s (uit Amerika)

In Duitsland staan een hoop ex-schadeauto’s. Auto’s die u liever laat staan. Een aanzienlijk deel van deze auto’s komt uit Amerika. Daar mogen zwaar beschadigde auto’s nooit meer de weg op. Dit geldt voor alle auto’s waarvan de herstelkosten 70% (of meer) van de dagwaarde zijn. Deze auto’s gaan vervolgens op een lange reis. Voordat een auto Europa binnen mag komen, moet deze een Europese goedkeuring ontvangen. De schadeauto’s worden daarom eerst naar Litouwen verscheept. In Litouwen gaan ze namelijk flexibel om met de regels. De auto’s worden hier onterecht goedgekeurd en worden officieel toegelaten tot Europa. Vervolgens gaan de auto’s door naar Polen. Daar worden ze zo goedkoop mogelijk ‘hersteld’. En uiteindelijk komen ze bij handelaren in Duitsland (en Nederland) terecht. 
 

Verkauf im Kundenauftrag

Deze slecht herstelde schadeauto’s worden bijna altijd zogenaamd verkocht in opdracht van een particuliere klant. In de advertentie ziet u dan staan 'Verkauf im Kundenauftrag'. Op deze manier omzeilt de handelaar de wettelijke garantie op tweedehands auto’s. U koopt de auto namelijk van een particulier. De handelaar blijft daarmee buiten schot. Dit gebeurt niet alleen met auto’s van een paar duizend euro, maar zeker ook met de duurdere Volvo’s, Mercedessen en Audi’s. 
 

5. Specifieke aandachtspunten 

Auto’s worden steeds betrouwbaarder. Die uitspraak hebt u vast wel eens gehoord. Helaas wil dat niet zeggen dat u geen verkeerde auto meer kunt kopen. Vroeger was er een duidelijk onderscheid tussen betrouwbare en onbetrouwbare automerken. Dat is niet meer zo. Tegenwoordig zijn het vooral bepaalde onderdelen die bekend staan als onbetrouwbaar of storingsgevoelig.

Zo staat een Volvo V70 als zeer degelijk bekend. Maar de aircopomp van de V70 is niet zo degelijk. Deze gaat bovengemiddeld vaak kapot. Kosten beginnen rond de 800 euro. Een ander voorbeeld is de distributieketting van verschillende modellen van BMW. Ook bij de huidige modellen. Deze ketting rekt bovengemiddeld vaak op, waardoor deze alsnog vervangen moet worden. Omdat een ketting in principe nooit vervangen hoeft te worden, hebben ze deze aan de achterkant van het motorblok geplaatst. Bij vervanging, moet het hele motorblok uit de auto gehaald worden. U begrijpt vast wel dat dit een bijzonder prijzige ingreep is. Beschikt de auto nog over fabrieksgarantie, dan is er natuurlijk niets aan de hand. Valt deze er net buiten, dan hebt u pech. De kosten beginnen rond de 1.500 euro. Natuurlijk hoeft u een auto er niet voor te laten staan, maar het is wel prettig om dergelijke punten vooraf te weten.
 

Conclusie

Dit zijn ze dan. Vijf aandachtspunten bij het zoeken van een geschikte auto in het buitenland. Samenvattend komt het neer op het volgende:
 
  • Controleer altijd of de juiste opties op de auto zitten;
  • Hoe verder weg de auto staat, hoe hoger de kosten;
  • Ex-huurauto’s zijn in sommige gevallen interessant;
  • Pas op voor advertenties met de tekst Verkauf im Kundenauftrag;
  • Let op specifieke aandachtspunten van de auto.
Leuk om te weten: VvAA-leden genieten van 10% korting op de importdienst van Mijn Autocoach