Opzetten van je financiële administratie

Starten als zzp'er in de zorg

Als zzp’er in de zorg je administratie opzetten en uitvoeren

Als zzp’er moet je je bedrijfsadministratie bijhouden. Hoe doe je dat? Je kunt je administratie helemaal zelf doen, helemaal uitbesteden, of een mix daartussen zoeken. Waarvoor je ook kiest, zorgt dat je alles goed regelt en voldoet aan de regels van de Belastingdienst.

Administratie uitbesteden of (deels) zelf doen

Je kunt ervoor kiezen om je administratie uit te besteden aan een boekhouder, accountant of belastingconsulent. Uitbesteden heeft voordelen en nadelen.

Je administratie uitbesteden aan VvAA

Om vanaf de start grip te houden op je financiën kun je je administratie en belastingaangifte door VvAA laten verzorgen. Je bespaart niet alleen tijd, ook krijg je een dashboard dat je direct inzicht in je financiën geeft.

Jouw voordelen

  • In één oogopslag cijfermatig inzicht
  • Periodieke feedback
  • Je krijgt toegang tot allerlei specialisten met kennis van de zorg én je praktijk

Meer informatie

Direct een offerte aanvragen >>
Opzetten van je administratie als startende zzp

Wij helpen jou graag

Ben je werkzaam in de zorg en ga je starten als zzp'er? Doe het samen met VvAA!

Voordelen van je administratie uitbesteden

  • Uitbesteden scheelt je veel tijd. Die tijd kun je gebruiken voor het ondernemen zelf: het runnen van je bedrijf, het vinden van patiënten, het maken van een marketingplan, het nadenken over nieuwe mogelijkheden en het realiseren van groei.
  • Je hoeft je minder te verdiepen in allerlei fiscale zaken. Bij bedrijven staan de jaarlijkse inkomsten vooraf niet vast, waardoor de administratie veel bewerkelijker is. Ook verschillen de belastingregels voor ondernemers in diverse opzichten van de regels voor particulieren. Denk bijvoorbeeld aan:
    • het afschrijven van bedrijfsmiddelen
    • de diverse aangiften
    • relevante aftrekposten
    • de bijtelling van de bedrijfsauto
  • Als je een boekhouder of accountant inhuurt, profiteer je optimaal van alle belastingvoordelen. Startende ondernemers hebben te maken met de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek, MKB-winstvrijstelling en allerlei (steeds veranderende) fiscale regels. Een accountant of boekhouder kent de regels als geen ander.

Nadeel om je administratie uit te besteden

  • Het kost geld, ook al zijn deze zakelijke kosten wel fiscaal aftrekbaar.

Administratie (deels) zelf doen

Om geld te besparen kun je ervoor kiezen om je administratie (gedeeltelijk) uit te besteden. Hoe meer je zelf doet, hoe minder de accountant hoeft te doen, hoe lager jouw kosten.

  • Je kunt bijvoorbeeld de jaarlijkse belastingaangifte en de jaarrekening uitbesteden aan de accountant, maar de btw-aangifte zelf online indienen.
  • Je kunt gebruikmaken van een (online) boekhoudprogramma. Bijvoorbeeld voor de facturen die je verstuurt, de ontvangen betalingen, je inkoopfacturen en de kosten die je maakt (denk bijvoorbeeld aan bedrijfskleding, huisstijldrukwerk, website, benzinebonnen).

Hoe zet je als startende zzp'er in de zorg een administratie op?

Bekijk deze zes handige tips voor het opzetten van een goede administratie:

  1. Start tijdig met het opzetten van je administratie
  2. Houd rekening met de eisen van de Belastingdienst
  3. Open een zakelijke bankrekening
  4. Houd je administratie vanaf de start op orde
  5. Maak ook gebruik van handige tools en apps
  6. Zorg voor een goed back-up systeem
1.  Start tijdig met het opzetten van je administratie

Je kunt als ondernemer niet vroeg genoeg beginnen met het voeren van een administratie. Zet voor je daadwerkelijk start al je inkomsten en uitgaven goed op een rij. Investeer je voor de start van je bedrijf al in bedrijfsmiddelen? Bewaar dan alle gegevens omdat deze kosten mogelijk fiscaal aftrekbaar zijn.

2.  Houd rekening met de eisen van de Belastingdienst

Wat is het belang van een goede administratie, hoe lang moet je je administratie bewaren en welke btw-verplichtingen heb je als zzp’er in zorg? Het antwoord op deze vragen en nog veel meer handige informatie over het opzetten van een (digitale) administratie heeft de Belastingdienst voor je op een rij gezet.
.

3.  Open een zakelijke bank­rekening

Voor je administratie is het raadzaam om je zakelijke financiën te scheiden van je privé-uitgaven. Daarvoor is het handig en verstandig om een zakelijke bankrekening te openen op naam van je bedrijf. Zo zie je als startende zzp'er in een oogopslag hoe je er zakelijk financieel voor staat.

4.  Houd je administratie vanaf de start op orde

Als ondernemer krijg je snel te maken met allerlei administratieve rompslomp. Zoals facturen, bonnetjes, offertes, contracten en juridische documenten over afspraken met je patiënten, opdrachtgevers en leveranciers. Om goed overzicht en inzicht te houden is het belangrijk om vanaf de start je administratie goed op orde te houden. 

5.  Maak ook gebruik van handige tools en apps

Je administratie kun je steeds meer makkelijker digitaal beheren. Denk aan het verwerken van bonnetjes, facturen of aan het bijhouden van je zakelijke agenda. Met de boekhoud-app Tellow kun je bonnen scannen en direct laten verwerken. Verder zet deze handige tool je btw-aangifte voor je klaar. Via de app kun je ook je facturen beheren.

6.  Zorg voor een goed back-up systeem

Je moet er niet aan denken, toch kan het je zomaar gebeuren: je hebt per ongeluk een aantal bestanden gewist, je computer is gecrasht of je bent gehackt waardoor je je (digitale) administratie (gedeeltelijk) kwijt bent. Met een goed back-up systeem zorg je ervoor dat je de schade beperkt houdt. Dus je administratie snel weer op orde hebt.

Share op Whatsapp Share op Twitter Share op LinkedIn Stuur via email