Sinds 1 januari 2017 verplicht de Wkkgz dat u een schriftelijke overeenkomst met specifieke bepalingen sluit met iedere zorgverlener die met en voor u werkt. Dat gaat best ver.
Interdisciplinaire samenwerking, zoals de ketenzorg, (onderlinge) waarneming tijdens vakantie, spoedgevallendienstregeling voor tandartsen; bij samenwerking moeten alle zorgverleners die betrokken zijn bij de behandeling van uw of elkaars patiënten weten waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Voor medewerkers in loondienst volstaan de afspraken in de arbeidsovereenkomst.
Wat staat er in de schriftelijke overeenkomst?
In de schriftelijke overeenkomst staat alles waaraan de zorgverlener moet voldoen, zoals:
- Verslaglegging
- Bereikbaarheid
- Privacyregels
- Kwaliteitsnormen
- Patiëntcommunicatie na een incident
- Evaluatie-afspraken
- Klachtafhandeling
- Veilig melden van incidenten
Een schriftelijke overeenkomst zonder Wkkgz-paragraaf?
Geen punt. Wij toetsen de overeenkomst voor u en maken hem Wkkgz-proof. In veel gevallen kan dat al door een addendum op te maken en toe te voegen aan uw overeenkomst. Zijn er teveel aanpassingen nodig, dan stellen we een nieuwe overeenkomst voor u op. Zo weet u zeker dat u aan de regels voldoet.