Inloggen

Podcastserie: Operatie Aangeklaagd

Wat doet een tuchtklacht met een zorgverlener? In de podcastserie Operatie Aangeklaagd blikken een gynaecoloog, een dierenarts en een chirurg openhartig terug op de afhandeling en de impact van een tuchtklacht.

Podcast: wat doet een tuchtklacht met een zorgverlener?

In de podcastserie Operatie Aangeklaagd vertellen zorgverleners openhartig over een tuchtklacht die ze van een patiënt of cliënt kregen. Wat kwamen ze tegen, wat hielp hen en welk advies geven ze andere zorgverleners? Elke podcast behandelt één zaak van begin tot eind. De totale duur ervan varieert: soms wordt een klacht over een specifieke gebeurtenis pas jaren later ingediend. Beluister de podcasts hier of via je favoriete podcast-app.

Gynaecoloog Marjolein

Gynaecoloog Marjolein ontvangt vijf jaar na een nachtdienst een klacht van een vrouw die destijds zwanger was en klaagde over veel pijn. De dienstdoende arts-assistent had haar een afwijkende hoeveelheid medicijnen gegeven toen Marjolein in het ziekenhuis lag te slapen. Een paar dagen later overlijdt de baby. “Ik liet niet zien hoe aangeslagen ik was, terwijl ik dat wel was.”

Dierenarts Paul

Dierenarts Paul onderzoekt in een periode van twee maanden regelmatig een hond met vage, niet-specifieke klachten. Met zijn eigenaar kan hij het prima vinden. “Ik had het gevoel dat we hetzelfde pad bewandelden.” Na een periode stuurt Paul de hond door naar een medisch specialist. Deze constateert dat Paul wellicht in een eerder stadium iets over het hoofd heeft gezien. Niet lang daarna krijgt hij een tuchtklacht. Aan de steun van zijn werkgever heeft hij deze periode veel.

Vaatchirurg Ran

Vaatchirurg Ran is al met pensioen wanneer hij, net als twee voormalige collega’s, thuis een klacht ontvangt. Drie jaar geleden zou hij onzorgvuldig hebben gehandeld nadat een patiënt complicaties kreeg na een operatie aan haar hoofdslagader. Hij komt voor de eerste keer met het tuchtcollege in aanraking en gaat er met vertrouwen in: “Alles was opgeschreven. Van medische handelingen tot en met notities als ‘familiegesprek in goede sfeer verlopen.”
VvAA maakt Operatie Aangeklaagd in samenwerking met BNR met het doel moeilijke onderwerpen binnen de zorg bespreekbaar te maken en van elkaar te leren.

Ook uw verhaal delen?

Hebt u ervaring met een (tucht)klacht of claim en wilt u uw verhaal delen in de podcast Operatie Aangeklaagd? Laat het ons weten via betrokken@vvaa.nl.

Andere zorgverleners over klachten en claims

In het online magazine Betrokken over omgaan met (en het voorkomen van) klachten en claims spreken zorgverleners in artikelen en video's over zaken die anders liepen dan gewenst. Van ervaringen met een uitgebreide euthanasietoetsing tot een tuchtzaak. Persoonlijke verhalen worden afgewisseld met praktische informatie en tips van VvAA-deskundigen. 

Hoe VvAA kan helpen

Heeft u te maken met een (tucht)klacht of wilt u meer informatie?